Adósságcsökkentés: kulcskérdés a bizalom

A kormányzati gazdaságpolitika sikeressége múlik azon, hogy az ország vissza tudja-e nyerni a befektetők bizalmát, mert az adósság tartós csökkentése csak így lehetséges - mondta Simor András a GKI Gazdaságkutató Zrt. Újratervezés című konferenciáján. A jegybankelnök szerint annak ellenére, hogy a válság kitörése óta mind a magán-, mind az állami szektorban jelentős alkalmazkodás történt, a piac Magyarországot újra a legkockázatosabbak között tartja számon. Ennek pedig a devizaadósság-problémán túli fontos oka a befektetői bizalom hiánya a gazdaságpolitika irányát illetően

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!


Simor András a GKI konferenciáján
Fotó: MTI

„Az adósság csökkentése a befektetők bizalma nélkül nem megy" című előadása felvezetőjében Simor András, a Magyar Nemzeti Bank elnöke felvázolva az adósság felhalmozódásához vezető utat a jegybank elnöke elmondta: a magyar gazdaságpolitika nem alkalmazkodott ahhoz a tényhez, hogy a régiós országok közül Magyarország integrálódott a legerőteljesebben a világgazdaságba. S hiába alkalmazkodott és alkalmazkodik a válság kitörése óta a megváltozott körülményekhez a hazai gazdaság - a magán- és az állami szektor egyaránt -, Magyarország ismét a legkockázatosabb országok közé került. Ennek oka pedig - a devizaadósság-problémán túl - a befektetői bizalom hiánya. Éppen ezért kulcskérdés az elvesztett bizalom visszaszerzése.

Nem elegendő a költségvetési számokat kordában tartani

Ami a devizaadósság-problémát illeti, a régió legtöbb országában a növekedés a külső forrásbevonásra alapult, de Magyarország a többieknél kisebb hatékonysággal hasznosította ezeket a forrásokat, így a korábbi magas adósságszintek gyorsan visszatértek, hiszen már a rendszerváltáskor is magasabbról indultunk, s 1995-ben és 2008-ban is óriási volt a GDP-arányos adósságállomány. Ekkora - és egyre növekvő adósságot - szükségszerű, hogy a külföld nagyrészt csak devizában volt hajlandó finanszírozni. 2008 óta pedig nem bevonunk forrást: több pénz megy ki, mint amennyi bejön, az adósság nem csökken. Simor András szerint az alkalmazkodás elsősorban a magánszektort jellemzi. Az állam csak kompenzálja a GDP-csökkenést, strukturális átalakulás nincs, ráadásul a 2011-es „kiengedést" egyszeri intézkedésekkel ellensúlyozták.


                                             Bruttó külső adósság


Forrás: Simor András előadása

A makromutatók nem rosszak, még sincs bizalom. A forint árfolyamának alakulása eltér a régiós valutákétól, és a széles értelemben vett régión belül - a visegrádi államokon kívül a balti országokat, Oroszországot, Romániát és Bulgáriát is tekintve - a relatív kockázati megítélésünk is rosszabb, pedig a 2008-as válságot megelőzően még egy kategóriában voltunk a többiekkel. 2010 áprilisától tart a leszakadás, és mára már rekordszinten van a kockázati felár.

A tartósan megváltozott környezetben nem valósítható meg a korábbi, külső forrásbevonásra alapozott növekedési modell. A hazai megtakarításokra alapozni csak hosszabb távon lehet, ez rövid távon nem jelent megoldást. A gazdasági szereplőknek évekig kevesebbet kell költeniük a bevételeiknél. A növekedési kilátások, a reálkamatok és a forintárfolyam alakulása is hatnak a GDP-arányos adósságállományra, nem elegendő a költségvetési számokat kordában tartani, fogalmazott a jegybank elnöke.

                                                 A bruttó külső adósság devizaszerkezetének alakulása



Forrás: Simor András előadása

Akár önbeteljesítő jóslattá is válhat az adósságpálya fenntarthatatlansága

Az adósság fenntarthatósága bizalmi kérdés, ha a kiinduló adósságszint magas, kis változások is drasztikusan módosíthatják a képet, rossz megnyilvánulásokkal akár önbeteljesítő jóslattá is válhat az adósságpálya fenntarthatatlansága. A pénzügyi válság óta a befektetők elvesztették a fogódzókat, és befektetők közé tartoznak a magyarok is - hangsúlyozta Simor András -, akik ugyanúgy mérlegelnek, hol fektessenek be tőkét. A válság előtt a növekedést stabil trendek jellemezték, ma bizonytalan, hogy hol van a középtávú növekedési potenciál.

Sikerülhet-e az adósság elleni harc, tette fel a kérdést az MNB elnöke, hangsúlyozva: hogy a költségvetési egyenleg várható alakulása, a növekedés és az árfolyam is kulcskérdés az adósság elleni harcban. Elmondta, hogy 2012-ben az MNB előrejelzése szerint a hiány a GDP 3 százaléka körül lesz, a kormány hiánycélja 2,5 százalék. A jegybank elnöke szerint ha a 0,7 százalékot kitevő költségvetési tartalékot nem költik el, tartható lesz a hiány, de 2013-ra már jelentős további intézkedések kellenek, ha az átmeneti bevételnövelő intézkedéseket valóban kivezetik.

Ami a növekedést illeti, ha a gazdaság középtávon képes 2 százalékos bővülésre -és a reálkamatok sem lesznek tartósan magasabbak -, a 2012-es strukturális költségvetési pozíció középtávú fenntartásával az adósság csökkenésnek indulhat. De látszanak a tartósan gyenge növekedés tünetei, költségvetési költekezéssel sem gyorsítható a gazdaság, a lakosság a bevételeit adósságtörlesztésre fordítja.

A legrosszabb minősítést a befektetők védelme terén kaptuk

A növekedés forrása lehet a termelékenység - „kapun belül", a vállalati szektorban vagy a gazdaság szerkezeti átalakítása révén -, a több munka és a tőke, vagyis a beruházás. De már a válság előtt is elégtelen volt a vállalati tőkefelhalmozás, a gazdaság nem volt képes új munkahelyeket teremteni. Mindeközben a termelékenység magas ütemben bővült.

                 A növekedés tényezői versenyszférában (százalék)



Forrás: Simor András előadása

A beruházások hiányának fő oka az alacsonyan értékelt makrostabilitás, a biztonságérzet hiánya - amit a magas állampapírhozamok és a magas kockázati felárak is tükröznek -, és ehhez járul az ellentmondásos a beruházásösztönzés. Hiába a társasági adó csökkentése, meg egyedi nagyberuházás, az általános beruházási klíma igen kedvezőtlen. Ezt mutatja a befektetők vélekedését számos tényező figyelembevételével összegző „Doing Business"-index is: Magyarország e tekintetben is elmarad régiós társaitól. A legrosszabb minősítést a „befektetők védelme" terén kaptuk. Ehhez járulnak még a magas országkockázati felárak - ami abban is megmutatkozik, hogy 2009 óta nincs nettó külföldi tőkebeáramlás Magyarországra - és a bankszektor gyenge hitelezési képessége, ami miatt egyébként életképes vállalatok sem jutnak forráshoz, és ez tovább rontja a növekedési kilátásokat. A vállalati hitelezés a balti államokéhoz hasonló mértékben esett vissza, pedig a válság első szakaszában a magyar GDP alakulása kedvezőbb volt, mint ott. A hitelezés 2008 óta folyamatosan csökken. A régióban 2010-ben megfordult a trend, nálunk nem.  A külföldi bankok mérlegkiigazítási szándékát növeli a magyar bankszektort sújtó kiemelkedően magas különadó és a devizahitel-végtörlesztés mellett a bizalom hiánya is.

Ellentmondásos munkaerő-piaci intézkedések

A foglalkoztatási trendek a régió minden országában eltérnek az uniós irányvonaltól, de nálunk rosszabb a helyzet, különösen ami a szülőképes korú nők és a fiatalok foglalkoztatását illeti. Gyengék a munkakínálati ösztönzők, emellett a magas minimálbérek az alacsonyan képzettek munkakeresletét csökkentik, ugyanakkor magasan képzett munkavállalóból nincs elég. Mindennek következménye az alacsony foglalkoztatás és a foglalkoztatási ráta jelentős regionális egyenlőtlensége. Ellentmondásos intézkedések is nehezítik a helyzetet: kedvezőtlen például a minimálbér emelése, a béremelés szabályozása vagy az adójóváírás kivezetése, de vannak kedvező irányok, mint az általános adószint mérséklése, a részmunkaidős foglalkoztatás segítése vagy a bérlakáspiac erősítése. Nem megítélhető, hogy milyen hatása lesz például a munkanélküli segély időtartama csökkentésének vagy a közfoglalkoztatás kiterjesztésének.

A nem befektetőbarát gazdasági környezet a foglalkoztatást és a beruházásokat is csökkenteti. A jegybank elnöke szerint a versenyszféra foglalkoztatásának határozott emelkedéséhez a munkapiaci intézményrendszerben az alacsony keresetűek könnyített adóterhelésére és hatékonyabb aktív munkaerő-piaci politikákra lenne szükség.


Forrás: Simor András előadása

Az államháztartás fenntarthatóságához nem elég a folyó hiány kontroll alatt tartása, szögezte le a jegybank elnöke. A magas magyar adósságszintek mellett olyan gazdaságpolitikai irányvonalra lenne szükség, ami mérsékli az országkockázati felárakat - ezáltal ösztönzi a beruházásokat és erősíti a bankszektor hitelezési hajlandóságát -, ösztönzi a működőtőke-befektetéseket - ehhez az ország-kockázati felárak csökkentésén túl egyéb lépések is kellenek, mint például a munkaerő képzettségének erősítése -, és javítja a foglalkoztathatóságot. Hasznos lehet kialakítani egy pénzügyi védőháló, de emellett a nem befektetőbarát gazdaságpolitikai elemektől mindenképpen érdemes tartózkodni.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo