A vita folytatódik: csak a főszámokat fogadták el

Az ez évi gazdasági folyamatok kétségesek, a jövő évi adótörvény-változások még nem teljeskörűen, az új adónemek is csak tervezet formájában ismertek, a 2013-as költségvetés főszámait viszont már elfogadta a parlament. A csütörtök délután megszavazott büdzsé tervezett bevételeit éppúgy, mint a tervezés alapjául szolgáló GDP-növekedés mértékét kétségesnek tartja a Költségvetési Tanács és az Állami Számvevőszék is. A büdzsé részletes vitája - amelyet a főszámok elfogadása után újra megnyitottak, majd elnapoltak - az országgyűlés őszi ülésszakán folytatódik.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2013. évi költségvetés főszámainak elfogadásával - 252 igen szavazattal 49 nem ellenében - ért véget csütörtökön az országgyűlés rendkívüli nyári ülésszaka. A tervezett bevétel 15 083 milliárd 554,3 millió forint, a kiadás 15 737 milliárd 431,3 millió, ami 653 milliárd 877 millió forintos, a GDP 2,2 százalékának megfelelő hiányt jelent, vagyis a benyújtott törvényjavaslathoz képest csak a forintösszegekben van némi eltérés, a GDP-arányos deficit nem változott. A büdzsé 1,6 százalékos GDP-bővüléssel számol - bár Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter szerint akár 2 százalékos is lehet a növekedés a munkahelyvédelmi akcióterv érdekében hozott intézkedések nyomán -, az infláció jövő évre tervezett mértéke pedig 4,2 százalék.


Matolcsy György szavaz (mellette Hende Csaba)
Kép: MTI

Orbán Viktor javaslata alapján került sor arra, hogy a jövő évi büdzséről a hagyományos év végi időpont helyett már most tárgyalt az országgyűlés. A miniszterelnök szerint ugyanis így kiszámíthatóbb, stabilabb alapokon állhat az ország pénzügyi gazdálkodása. Matolcsy György szerint az előrehozott költségvetési vita kiszámíthatóvá teszi az ország jövő évi államháztartási pénzügyeit. A nemzetgazdasági miniszter a parlamenti vita nyitónapján az emelkedés költségvetésének, csütörtöki zárszavában pedig biztonságosnak és válságkezelésre alkalmasnak nevezte a 2013-as büdzsét.

A munkahelyvédelmi akcióterv hatásai

A költségvetés elfogadásának menetében -  a főszámok elfogadása előtt - a parlament költségvetési bizottságának javaslatára az országgyűlés módosította a költségvetési törvényjavaslatot, a képviselők többek között átvezették a múlt héten bejelentett munkahelyvédelmi akcióterv hatásait. A módosítások elfogadását követően a költségvetési bizottság előkészítette a büdzsé főszámait a szavazásra.


Matolcsy György szerint akár 2 százalékos is
lehet a növekedés a munkahelyvédelmi
akcióterv nyomán

A munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetben lévő csoportok foglalkoztatását támogató intézkedések miatt a szociális hozzájárulási adóból várhatóan 130 milliárd forinttal kevesebb folyik be jövőre a tervezettnél, de a költségvetési szervek a kedvezményekből fakadó többletforrást, mintegy 30 milliárd forintot befizetik a költségvetésbe. A kisvállalkozások adózási kötelezettségeinek könnyítésére) vonatkozó törvényi változások is kihatnak a büdzsére. A kisadózók tételes adójának bevezetésével 77 milliárd, valamint 48 milliárd (összesen 125 milliárd) forinttal kevesebb folyik be a büdzsébe a társaságiadó-, a szociális-
adó-, a járulék- és az szja-bevételkisesés, illetve az evások „átvándorlása" miatt, ugyanakkor akkor a tervek szerint a tételes adóból 74,3 milliárd forintra számítanak és némi áfa-bevételtöbbletre is,  miután a tételesen adózók számlái után a forgalmi adó nem lesz visszaigényelhető. A kisvállalati adó okozta bevételkiesés - a szociális hozzájárulási adó, a szakképzési hozzájárulás és a társasági adó kiváltása miatt - várhatóan 307,5 milliárd forint lesz, az új adónemből befolyó összeget pedig 214,5 milliárd forint lehet.

Remélt pluszbevételek 2013-ra
■ A gazdaság kifehérítésére tett lépések és az adóbeszedés hatékonyságának javítása 162,6 milliárd forint többletet jelenthet.
■ A jövedékiadó-emelések 49 milliárd forintos többletbevételt hozhatnak.
■ A csipszadótól 2,8 milliárd forintos pluszt várnak.

A munkahelyvédelmi akcióterv 300 milliárd forintra tett költségeinek fedezeteként a gazdasági tárca vezetője a pénzügyi tranzakciós illetékből befolyó összeget, valamint költségvetési tartalékból „kölcsön vett" 100 milliárd forintot jelölte meg, utóbbi fedezetét az IMF/EU-hitelmegállapodás következtében csökkenő állampapír-hozamok révén keletkező kamatkiadási megtakarítás jelentené. A tranzakciós illetékből a korábban prognosztizált 283 milliárd helyett most 239 milliárd forinttal számolnak - 123 milliárdot a kereskedelmi bankok, a többit a jegybank, valamint az államkincstár fizetné be (korábban a miniszter az utóbbiaktól még 240 milliárdra számított) -, a kamatkiadások remélt csökkenése pedig változatlanul mintegy 100 milliárddal mérsékelhetné a büdzsé kiadásait.

Az akcióterv - az elfogadott bizottsági javaslat indoklása szerint - növelheti a foglakoztatást és a béreket, élénkítheti a fogyasztást, és javíthatja a vállalkozások jövedelmezőségét, a kedvező makrogazdasági hatások pedig 40 milliárd forinttal javíthatják a költségvetés egyenlegét.

Miért nem megalapozott a költségvetés?

A GDP jövő évre tervezett növekedése nem megalapozott, a tervezett adómódosítások nem ismertek, így a költségvetési bevételek is bizonytalanok, ráadásul az eddig ismert kormányzati elképzelések a gazdasági szereplők viselkedését is jelentősen befolyásolhatják, figyelmeztetett a költségvetés általános vitáját megnyitó ülésnapon az Állami Számvevőszék (ÁSZ) és a Költségvetési Tanács (KT) elnöke.

Nem vettek részt
Az MSZP frakció nagy része és a Demokratikus Koalícióhoz (DK) tartozó független képviselők nem vettek részt a költségvetési szavazáson.
A szocialisták úgy látják, hogy a javaslat társadalmilag elfogadhatatlan, a szegények és a közepes jövedelműek problémái iránt érzéketlen, csak egy szűk csoportnak kedvez. Szekeres Imre, a párt gazdaságpolitikai kabinetvezetője szerint az állam drágábban működik, a jóléti kiadások stagnálnak vagy csökkennek, nominálisan nő a költségvetés hiánya, és nagyobbak lesznek a lakosság adóterhei, a büdzsé bevételeiként számításba vett adók beszedése kérdéses, s a kitűzött céljai elérésére alkalmatlan munkahelyvédelmi program fedezetét is kétséges adóemelések adnák.
Molnár Csaba, a DK alelnöke példátlannak nevezte azt, hogy az országgyűlés az első félévi gazdasági mutatók ismerete nélkül fogadja el a következő évi büdzsét. Véleménye szerint egyértelmű, hogy nem ez lesz az ország 2013-as költségvetése.

Domokos László elmondta: a költségvetési javaslat - bár a hiánycélja tartható - számos kockázatot tartalmaz a bevételi és a kiadási oldalon egyaránt. Bevételek közül nem találta megalapozottnak a cégautóadóból, az evából, a hitelintézeti járadékból, a regisztrációs adóból, a pénzügyi tranzakciós illetékből, a személyi jövedelemadóból és az elektronikus útdíjból befolyó összeget, de a társasági, a gépjármű- és a játékadót, valamint a biztosítási adót, a távközlési adót és a lakossági illetékeket is a csak részben megalapozott tételek közé sorolta. Az ÁSZ-elnöke szerint a pénzügyi tranzakciós adóból tervezett bevétel akkora összeg, hogy az megváltoztathatja a gazdasági szereplők magatartását is, és így hatással lehet a költségvetési célok elérésére.

Kovács Árpád is úgy vélekedett, hogy az ilyen mértékű adóterhelés elkerülhetetlenül változtat a gazdaság szereplőinek magatartásán. A KT elnöke szerint a GDP dinamikája kormány által feltételezett 1,6 százalékos növekedésnél érdemben lehet alacsonyabb idén és jövőre is. Kovács Árpád szerint az első tervezethez képest megemelt tartalékok sem nyújtanak elegendő fedezetet a tervezettnél kedvezőtlenebb folyamatok esetén, így nem zárható ki, hogy további hiánycsökkentő lépésekre lesz szükség.

A hivalkodás költségvetése
„Szegény ország kormánya ne urizáljon” – idézte sajtótájékoztatóján Schiffer András LMP-s képviselő Orbán Viktor 1994-ben mondott szavait. 2013-ban ugyanis több mint tízmilliárd forintot költenek a Kossuth tér felújítására, több mint hárommilliárdot kormányzati kommunikációra, kétmilliárdot az országgyűlési őrség felállítására, miközben brutális mértékben vonnak el forrásokat az önkormányzatoktól és a jóléti szférától.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo