A turizmus legfontosabb bevételei

Az MNB előzetes adatai szerint 2001. I–V. hónapban a turizmus devizabevételei megközelítették az 1,5 milliárd eurót, ami 16,5 %-os többletet jelent az előző év hasonló időszakához képest.

A folyó fizetési mérleg egyenlegének javításához a turizmus 2001. év első öt hónapjában 929 millió euróval járult hozzá. A turizmus egyenlege 13,3%-kal haladta meg a 2000. I–V. hónapban regisztrált értéket. Az aktívum 23,9 %-kal haladta meg a külkereskedelmi és 98,1 %-kal a folyó fizetési mérleg hiányát.
A kereskedelmi szálláshelyek forgalma
Idén a kereskedelmi szálláshelyeken összességében a vendégforgalom az I-V. hónapban 2,9%-kal nőtt (5,1 millió vendégéjszaka), ami a külföldi vendégéjszakák számának 7,3%-os növekedéséből és a belföldi kereslet 2,5%-os csökkenéséből adódott.
A szállodai vendégéjszakák aránya a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakákon belül 74%-ot tett ki. (Az arány az előző év azonos időszakában mért értékhez képest nem változott). A szállodai vendégéjszakáknál a növekedés üteme 2,4%-os volt. Az átlagosnál magasabb volt a növekedési ütem az 5 (313 ezer vendégéjszaka, +25,0%), a 4 (1067 ezer vendégéjszaka, +2,7%) és a 3 csillagos (1749 ezer vendégéjszaka, +6,6%) szállodai kategóriában. A magasabb kategóriájú szállodák forgalomnövekedéséhez hozzájárult a hónap végén hazánkban megtartott NATO értekezlet is, amelynek résztvevői, a sajtó és egyéb, a rendezvényhez kapcsolódó külföldiek főként a magasabb besorolású szállodákat vették igénybe.
Az ifjúsági szállók külföldi vendégéjszakáinak száma közel két és félszeresére, a belföldieké közel 30%-kal emelkedett. Az emelkedés folyamatos volt az elmúlt év óta (2000-ben az egész év során a növekedés több mint kétszeres volt.) Ez jelzi az ifjúsági turizmus felértékelődését, amelyhez az ISM ifjúsági kampánya és a Magyar Turizmus Rt. Ifjúsági turizmus propaganda akciója is nagyban hozzájárult. Az üzemeltetők folyamatos felújításokkal javítják a szolgáltatások minőségét (berendezési tárgyak, vizesblokk, higiénés feltételek stb.), hogy megfeleljenek a fejlett országokban működő ilyen jellegű szálláshelyek minőségi követelményeinek. Az ifjúsági szállók katalógusai a korábbinál szélesebb körben kerülnek terjesztésre (Youth Hostel Federation, külképviseletek, szakvásárok). Sikeres kezdeményezések történtek az Erdei Iskolaprogram széles körű elterjesztésére, amelynek keretében az oktatás (biológia, történelem, földrajz stb.) évente egyszer egy hétig iskolán kívül, többnyire egy ifjúsági szálláshely igénybevételével természeti környezetben történik.
Május végéig a szállodák átlagos szobafoglaltsága 41,4% volt, közel azonos, mint tavaly. Az átlagosnál jobb töltéssel működtek a négy- (53,8%), és az ötcsillagos (58,7%) szállodák.
A szállásdíj-bevételek átlagosan 10,7%-kal emelkedtek és megközelítették a 28 milliárd Ft-ot. A szállásdíjak 78%-át (22 milliárd Ft) külföldiek fizették ki. További 22 milliárd Ft bevétel származott a vendéglátó és az egyéb szolgáltatásokból. A kereskedelmi szálláshelyek összes bevétele folyóáron meghaladta az 50 milliárd Ft-ot, ami 11,4%-kal volt több, mint tavaly az első öt hónapban.

Belföldi turizmus
Belföldi vendégek főként a magasabb besorolású szállodákat részesítették előnyben:
 Az ötcsillagos kategóriában 32,7%-kal,
 a négycsillagosban 6,4%-kal
 a háromcsillagos kategóriában 0,9%-kal nőttek a belföldi vendégéjszakák
 Összességében 30%-kal több éjszakát töltöttek el, mint tavaly.
A belföldi 3, 4-és 5 csillagos szállodai vendégéjszakák növekedését segítette a céges üdülési csekkforgalom emelkedése. Az első öt hónap során a forgalom 6,3%-kal, az egy főre eső juttatás 7,7%-kal nőtt.

Nemzetközi turizmus
A német és az osztrák turisták által eltöltött vendégéjszakák továbbra is meghatározó részarányt (44%) képviselnek a külföldi vendégforgalomból.
1. A német turisták vendégéjszakáinak száma - 1041 ezer - 0,5%-kal nőtt. A németek túlnyomó többsége egyénileg jön Magyarországra, és kialakult kapcsolatokkal rendelkezik a szálláshelyeket illetően. Sokan a havi statisztikákban nem regisztrált (20 ágynál kevesebb) kereskedelmi, és magánszálláshelyeken, illetve a saját vagy rokonok, ismerősök tulajdonában lévő ingatlanokban töltik az éjszakákat.
Németországból az iskolai szünetek kiadását követően számíthatunk komolyabb vendégforgalomra. A magyar turizmus számára meghatározó tartományokban, az alábbi időpontokban van a szabadságolási időszak:
Baden-Württenberg: VII. 26. - VIII. 18.
Bajorország: VII. 26. - IX. 8.
Berlin-Brandenburg: VII. 17. - IX. 1.
Szászország: VI. 28 - VIII. 8.
2. Az Ausztriából érkező látogatók esetében az összes vendégéjszakák (234 ezer) 0,3%-kal csökkentek, ezen belül azonban a szállodákban eltöltött éjszakák (176 ezer) 1%-kal emelkedtek.
3. A harmadik helyen Olaszország áll 202 ezer vendégéjszakával (+12,7%). Az olasz kiutazó turizmusban a 90-es évek óta Magyarország és Csehország konkurensei egymásnak. Az elmúlt években, főként a diákturizmusban (iskolai osztálykirándulások) Budapest piaci pozíciói erősödtek.
4. Ezt követi az USA (146 ezer vendégéjszaka, +8,5%). Az USA-ból egyre emelkedik a nem magyar származású vendégek száma is. Az amerikai polgárok egyre nagyobb érdeklődéssel fordulnak Közép-Kelet-Európa felé. Kezd tudatosodni, hogy Magyarország is az európai fogalomkör integráns része, bár erős konkurenciát jelent számunkra Csehország és Lengyelország is.
5. Az ötödik helyen Nagy-Britannia (119 ezer vendégéjszaka, +18,8%) áll. A képviselet, a MALÉV és a British Airways intenzív kampánya (CNN,BBC stb), a Manchester-i közvetlen légiösszeköttetés, továbbá az a tény, hogy egy angol font a számítások szerint háromszor annyit ér Magyarországon, mint Nagy-Britanniában növelte a brit polgárok hazánk iránti keresletét.
6. A hatodik helyet Izrael (93 ezer vendégéjszaka, +113,5%) foglalja el.Tovább érezteti hatását a tavaly megnyitott turisztikai képviselet intenzív marketing munkája. Az utóbbi időszak feszült állapotai miatt (intifada) az izraeliek hazai szórakozási és turisztikai lehetőségei gyakorlatilag megszűntek. A nagy létszámú önálló magánvállalkozónak viszont van lehetősége hosszú (csütörtök-vasárnap) szabad hétvégékre, ugyanakkor a nyugdíjasok is külföldi utazásokkal töltik szabadidejüket. A turisták elkerülik azokat az országokat, ahol jelentősebb muszlim vagy arab közösség él. A legközelebbi, konszolidált ország, Magyarország ezért kedvelt úticél.
7. Említésre méltó növekedést ért el még Hollandia (+5,6%), Spanyolország (+8,7%), Oroszország (+38,7%),Franciaország (+13,6%), Norvégia (+16,6%), Svédország (+25,1%), Japán (+4,9%), Csehország (7,5%), Dánia (13,2%), Görögország (+8,9%), Horvátország (+18,9%), Bulgária (+56,6%), Szlovákia (+21,4%), Szlovénia (+12,1%) és Svájc (+12,7%).
A jó eredményekhez az is hozzájárult, hogy a New York-i és a Zürich-i képviseleten a vezetőváltás zökkenőmentesen ment végbe. Javította hazánk turisztikai piaci pozícióját Svájcban a múlt évben Magyarországon megtartott konferencia, amin a legnagyobb svájci utazási irodák vezetői vettek részt.
A szomszédos országok gazdasági eredményeinek javulása is hozzájárult a növekvő turistaforgalomhoz.
A szlovén és horvát turisták számára Magyarország kedvelt úticéllá vált. A hazai áraikhoz képest a magyarországi árak mérsékeltebbek és nem tapasztalható az a közlekedési zsúfoltság, mint a szlovén és a horvát tengerparton. (Pl.: hétvégeken Zágrábból 8-9 óra alatt érhető el az Isztriai- félsziget.)
Az orosz gazdaságban a pozitív folyamatok eredményeképpen a jövedelmi viszonyokban stabilitás, illetve egyes rétegeknél javulás tapasztalható. Következésképpen nincs különösebb okunk azt feltételezni, hogy a diszkrecionális jövedelmének egy részét külföldi utazásokra fordítani szándékozó potenciális utazók eltérnének e szokásuktól. Feltételezhető viszont, hogy a vízumkényszer a Magyarországra utazók egy részét a szervezett forgalom csatornáiba tereli, mert egyszerűbb szállást és repülőjegyet beszerezni egy utazási irodánál, mint meghívólevelet a magyar fogadó féltől.

AZ ÁRFOLYAM-ALAKULÁS ÉS HATÁSAI
 Májusban a Ft árfolyam-szélesítésének és a teljes konvertibilitásának hatása még nem érvényesült, a Ft havi átlagárfolyama csak 0,3%-kal erősödött az előző évhez képest (258,98 Ft/euroról 258,31 Ft/eurora).
 Júniusban a Ft árfolyama már 5%-kal haladta meg az elmúlt év azonos hónapjában mért értéket (259,71 Ft/euroról 247,12 Ft/eurora).
 Júliusban azonban megváltozott a tendencia: az euro 6%-os erősödése tapasztalható
A Ft/euro árfolyam alakulása 2001. július 4-12. között
Időpont Ft/euro Index július 4=100
Július 4. 241,45 -
Július 5. 242,80 100,6
Július 6. 246,03 101,9
Július 9. 252,28 104,5
Július 10. 251,95 104,3
Július 11. 257,90 106,8
Július 12. 252,70 104,7
 A fő küldő országokban (Ausztria, Németország) az idei szezonra a Ft árfolyamváltozása jelentősebb visszatartó hatással nem jár. A jövő évi szerződéskötésekkor azonban keményebb tárgyalási feltételekkel kell számolni a külföldi nagy utaztató cégek vonatkozásában (pl.: TUI, Neckerman).
 A német és az osztrák turisták számára Magyarország még mindig az olcsó turisztikai célterületek közé tartozik. A májusi osztrák kimutatások szerint 100 ATS Magyarországon 223 ATS-t ér. Ezzel egyedül Törökország (345 ATS) előz meg minket. A németek számára 1 DM hazánkban 1,30 DM-et ér. Ezzel, Csehországgal és Tunéziával az első három helyen állunk. (A hazánknak konkurenciát jelentő Csehországban, a múltban nem éltek a korona árfolyama csúszó leértékelésének lehetőségével. Jelentősebb árfolyam ingadozások nem történtek, a korona általában a nemzetközi tőkepiac változásait követi.)
(Forrás: Gazdasági Minisztérium, készítette: dr. Simonyi Viktor és Székács Orsolya)

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo