A magyar kormány is érzi: csak egy járható út maradt

A magyar kormány is érzi, hogy az évek óta tartó visszaesés után az egyetlen járható út, a saját erőforrásokat is igénybe vevő munkahelyteremtő programok megvalósítása. A Policy Agenda heti elemzésében a most induló nemzeti konzultáció kérdőíve kapcsán vizsgálja meg, hogy várhatóan milyen tervvel áll elő a kormány ezen a területen.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egész Európában az elkövetkező időszak fő kérdése, hogy miképpen lehet az alacsony költségvetési hiánycélok betartása mellett élénkíteni a gazdaságot és ezáltal újabb munkahelyeket létrehozni. A magyar kormány is érzi, hogy az évek óta tartó visszaesés után az egyetlen járható út, a saját erőforrásokat is igénybe vevő munkahelyteremtő programok megvalósítása. A Policy Agenda heti elemzésében a most induló nemzeti konzultáció kérdőíve kapcsán vizsgálja meg, hogy várhatóan milyen tervvel áll elő a kormány ezen a területen.

Kitörési lehetőség: több munkahely!

Nem kell nekünk az euró?

Kép:MTI
Az eurózóna ellen valutaháború folyik, ebből ki kell maradnunk - írta Matolcsy György a csütörtökön megjelent Heti Válaszban, a nemzetgazdasági miniszter jegyzetében kifejti, belátható időn belül nem kell belépnünk az eurózónába, amihez el kell kerülni, hogy az unió Európai Birodalommá alakuljon, "rákényszerítve bennünket a belépésre". A miniszter Robert Kagan, a Brookings Intézet vezető kutatójának legújabb, a "The world America made" címet viselő könyve kapcsán kifejti, "Magyarország számára kedvező a békés, amerikai világrenden alapuló korszak." Hozzáteszi, a béke kifejezés kissé megtévesztő, mert az eurózóna ellen valutaháború folyik. A miniszter cikkében kifejti azt is, hogy az EU birodalmi központosítása, "tehát Brüsszel további megerősítése a gazdasági felemelkedéshez szükséges önrendelkezés elvételét jelentené a magyar államtól, ami nem érdekünk". Matolcsy György szerint "az EU központi megerősítése 2008 után nem járt sikerrel, épp fordítva: az Európai Bizottság sorra hozott hibás politikai és pénzügyi döntéseket. Rosszul kezeli a válságot az euróövezetben, nem képes megállítani Európa globális gazdasági súlyának gyors hanyatlását." A miniszter megállapítja azt is, hogy az "Európai Birodalom még létrejötte előtt megbukott. Térjünk vissza a Nemzetek Európája gondolathoz!" - fejezi be "Az Amerikai világrend" című írását.

Magyarország a régió országai közül sok tekintetben a legrosszabb gazdasági mutatókkal rendelkezik. A jelenlegi gazdasági környezet csak azt teszi lehetővé, hogy idén mérsékelni lehessen a gazdasági visszaesést. A következő években sem várható gazdasági kiugrás, mindeközben a közvetlen versenytársaink tartósan elénk kerülnek. (Brüsszeli idénre 0,3 százalékos visszaesést prognosztizál Magyarországon.)

Ebben a helyzetben - bár költségvetési források minimálisan állnak rendelkezésre - valamilyen állami ösztönzőkkel megerősített gazdaságfejlesztési, munkahely teremtési programra van szükség. Ennek sikere attól is függ, hogy a befektetett forintok milyen gyorsan jelennek meg adóbevételek formájában, amellyel tartósan erősíthetik a gazdaságot.

A piaci törvényszerűségek szerint egy vállalkozás fejlesztése-erősítése vagy a belső piac növekvő igényei, vagy külpiaci kereslet alapján történik. A tények azonban mutatják, hogy a belső fogyasztás nem növekszik jelentősen, azaz a gazdaság egésze szempontjából ezen a területen nincs rövid távon bővítési lehetőség. Egyetlen lehetséges továbblépési lehetőségünk változatlanul az exportpiacokon történő erősödés. (Nyíri Ivánnal, a terület szakértőjével készült interjúnkat itt olvashatja.)

Mire számíthatnak a vállalkozások?

A kormány által összeállított tizenhat kérdés közül mindössze négy vonatkozik a magyar gazdaság egyik legfontosabb fejlesztendő területének tekintett kis-és középvállalkozói rétegre  - közülük azonban a minimálbér emelésére vonatkozó inkább negatívan érinti a kkv szektort. Ez alapján az látszik, hogy a mikro- és a 20 fő alatti kisvállalkozásokra vonatkozóan egyfajta átalányadózás bevezetésén gondolkodik a kabinet, esetlegesen adókedvezményeket adna új munkahelyek létrehozására, és a hátrányos helyzetű térségekben, un. szabadvállalkozási zónában, kedvezményekkel segítené új munkáltatók megtelepülését. Értelmezhetetlen azonban egy ilyen csomag anélkül, hogy látnánk az adókulcsokat és a kedvezmények mértékét. Bár első hallásra kedvezőnek tűnik egy egyszerűbb adózási rendszer,  az nagy kérdés, hogy milyen területekre terjesztenék ki.

A hátrányos helyzetű térségek bekapcsolása a gazdaság vérkeringésébe lényegében technikai minimumnak tekintendő, de ez az elmúlt évtizedekben mégsem teljesült. A szabadvállalkozási zónák létrehozása nem csodafegyver, mivel nem kezeli az alapproblémákat; mint a felvevő piac hiányát, mint a megfelelő munkaerő hiányát és mint az alapinfrastruktúra rossz állapotát. Természetesen azonban, ha akár csak egyetlen új munkáltató is megtelepszik egy Észak-Magyarországon lévő térségben, az már önmagában megmutatja a térségben élők számára, hogy nem teljesen reménytelen a helyzetük.

Ugyanakkor mindezeknek ellentmond az a kérdésekből is látható egyértelmű szándék, amely szerint további minimálbéremelésre készül a kabinet. Ez pedig, bár elvileg javítja a munkavállalók anyagi helyzetét, de - mivel hatása rövid időn belül megjelenik a bérszínvonalban, sőt a foglalkoztatottak számában is - egyúttal rontja a vállalkozások gazdálkodását, és versenypozícióit.


A magyar kormány is érzi.... Forrás: fidesz.hu

Ami konkrétum: Újabb hadüzenet a nagyoknak, államosítások jöhetnek

A kérdések közül hat érinti a nagyvállalatokat, és alig van, amelyik pozitív értelemben viszonyulna hozzájuk. Az egyik a banki, távközlési, biztosítási piacot és az közszolgáltatást végzők különadóinak (még ha most más is az elnevezésük) hosszú távú fenntartására vonatkozik. Ez a kérdés amellett, hogy a kormány eddigi politikáját szimbolizálja, egyben elemi költségvetési érdek is. Elképzelhetetlen, hogy a több százmilliárd forintnyi ilyen formában befolyó adókat ebben a kormányzati ciklusban képes legyen bármi mással is kiváltani a kormány.

Bár a nemzeti konzultáció a választókat elvileg a gazdaságról kérdezi, de a kérdések közül tíznek minimális köze van a gazdaság fejlesztéséhez, inkább az embereknek szóló üzenetek

A kérdések között vannak olyanok, amelyek tovább erősítik azt a stílust, amely tavaly decemberig jellemezte a magyar kabinetet. Bár ettől az évtől kezdve főként a kommunikációban érezhető volt egy konszolidációs törekvés, amelynek két látványos eleme, egyrészt a bankokkal való kiegyezés, másrészt a német gazdaság meghatározó szereplői felé való újranyitás volt. A mostani kérdőív újra ezt a politikát látszik felülírni, mivel ismét élesen szembemegy például német befektetők érdekeivel. A közszolgáltatások területén pedig akár úgy is értelmezhetőek a szándékok, hogy az ezeket végző cégek (víz, villany, gáz, szemétszállítás, távfűtés) indirekt államosítására is sor kerülhet, kiemelve ezt a területet a piacgazdaságra érvényes törvényszerűségek közül. Ez persze jól hangzik, mivel a választók reménykedhetnek a csökkenő havi számlákban, ugyanakkor a befektetési környezet újabb bizonytalansága miatt ez hamar a visszájára fordulhat, növelve a költségvetés terheit.

A gazdasági konzultáció fókuszában az emberek

Bár a nemzeti konzultáció a választókat elvileg a gazdaságról kérdezi, de a kérdések közül tíznek minimális köze van a gazdaság fejlesztéséhez, inkább az embereknek szóló üzenetek. Kiolvasható a kormány azon szándéka a kérdésekből, hogy keresi az ösztönzőket, hogy minél több idős, nyugdíjkort elért ember maradhasson a munka világában. Ezt teljes adó- és járulékmentes foglalkoztatási lehetőséggel ösztönözné. Nagy kérdés, hogy egy ilyen lépés milyen hatással járhatna a meglévő munkahelyeket illetően. Elképzelhetőnek tartjuk azt, hogy egyes ágazatokban, akár kvótaszerűen bevezessenek egy ilyen rendszert, de általános kiterjesztése a jelenlegi foglalkoztatottsági helyzetben nehezítheti a fiatalok elhelyezkedési esélyeit.

Ennél kevésbé konkrét megoldások érezhetők azokból a kérdésekből, amelyek arra vonatkoznak, hogy kell-e támogatni a kisgyermekes nők munkába állását, a fiatalok elhelyezkedését, a szociális szövetkezetek működését. A kabinet a kérdések során ismét felveti a szokásos témáit, így a nyugdíjak vásárlóértékének megőrzését, a devizahitelesek további megsegítését, illetve a luxuscikkek utáni emelt áfa-kulcs bevezetését. De ezek mögött igazi tartalom nem látszik, inkább tűnik - főleg a nyugdíjasok esetében - későbbi pozíciók építésére szolgáló lépéseknek.

A mostani konzultáció kérdéseiben a korábbiakhoz képest kevesebb konkrétum található, ebből következően a kabinet nem is készül hosszú távú megoldásokra a felvetett témákban.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo