A Z-generáció azt szereti, ha büszkén szelfizhető a munkahely

Az Y és a Z generáció nem jön ki jól egymással. Ez egy ketyegő bomba. A Piac & Profit Munkaerőhiány! Vészhelyzet - Válasszuk a növekedést! című konferenciáján Borbély László szervezetfejlesztő adott kulcsokat a legfiatalabb munkavállalói generációval való bánásmódhoz.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Azt gondolhatnánk, hogy a legfiatalabbak és a rangidősek között nagyobb a különbség emberileg, mentalitásban és nyitottságban, s ahol korban közelítenek egymáshoz a generációk, ott kisebb a súrlódás és a konfliktuspotenciál. Borbély László azonban úgy vélte, ez nem így van. A színészből szervezetfejlesztővé avanzsált szakember saját tapasztalataiból látja: a lövészárkok az ipszilonosok és a zések között húzódnak meg. Talán a fiatalok rivalizálása ez?

Hogyan és mit vásárol a Z-generáció?
Pár év, és micsoda különbség! A Z-generáció képviselői most tizenévesek és korántsem a fogyasztói társadalom agyatlan robotjai. Nagyon megnézik, mire adják ki a pénzüket, értéktudatosan vásárolnak. Nem halmoznak fel, de amit divatosnak és menőnek vélnek, azt megszerzik. Csak éppen alaposabb utánajárással és mérlegeléssel, mint a bátyjaik és nővéreik. Ha kell, még a szüleikre is rászólnak.
A Z generáció legidősebb tagjai már kezdő munkavállalók. Számolnunk kell velük, habitusaikkal, interneten nevelődött elméjükkel, "kockaságukkal". (Bekockul: belemélyül a számítógép képernyőjébe, az okostelójába. Nem nagyon szól a többiekhez.) "Magyarországon 82 százalék multigenerációs munkahelyet szeretne. De pont az Y jön ki legkevésbé a Z-vel" - mondta Szűts Ildikó, Szűts Ildikó, az Országos Humánmenedzsment Egyesület elnöke. "Ezek a srácok nem bírják egymást" - szögezte le Borbély László, az SPA Tudásbázis Kft. ügyvezetője. A főnöknek az ipszilonosokkal van tapasztalata, a zésekről még csak feltételezése. Hogyan lehet hát cégünkhöz "édesgetni" a munkaerőpiacra éppen csak belépő fiatalokat?

Simogatni a lelkét

Borbély szerint "a Z-nek fontos a fejlődés, ezt KKV-knál nehéz biztosítani. Nem feltétlenül új tudás elsajátítását jelenti ez. Lehet átmozgatás, készségek fitten tartása, megmérettetés, nem kognitív, hanem tapasztalati tudás. A komfortzóna feszegetése. Sőt felhatalmazás is. Mindegyik fiatal szereti, ha megkérdezik. A Z-t dicsérni kell. Akkor is, ha le akarjuk szúrni. Úgy szankcionáljuk őt, hogy közben mondjuk el, mennyire jónak tartjuk." Csak ezt a feladatot most elrontotta. Tudjuk, hogy ennél ő sokkal többre képes.

Kép: EU

Nem fejleszthető

A Z-generációs munkavállaló "nem fejleszthető. De befolyásolható. Meg kell őt értenünk." Ha nem törekszünk erre, attól demotivált lesz.

Ne csak a főnök legyen cool

"Nemcsak a vezetői márka számít" - vélekedett Borbély. Az egész cégnek, a márkának is kúlnak kell lennie. Ha nem menő ott dolgozni, a zések nem fognak ott dolgozni. Ilyen egyszerű.

Kezd beérni az Y generáció
Kezd beérni az Y generáció is, már több mint 170 ezer fiatal cégtulajdonos van hazánkban, és szerepvállalásuk évről évre növekszik, ugyanakkor a fiatalok száma a nagyobb cégek vezetői között még elenyésző.
"A Z-t az érdekli, ki ő." Ez a szelfi-generáció. "Az kell ezeknek a srácoknak, hogy meg tudják mutatni magukat. Megmutatják azt is, hol dolgoznak. És akkor mutatják meg, ha ezt izgalmasnak tartják. Ha ez a munkahely nekik valamilyen pluszt ad. Ha az, hogy ott dolgoznak, irigységet kelt. Ha irigységet keltünk, akkor jók vagyunk, mint cégek. Ha háromszáz munkavállalónk van, akkor háromszáz fős PR-ügynökségünk működik."

Nemcsak cool, hanem happy

Ott tudjuk megtartani a Z generációs munkavállalót, ahol a "munkahelyi kultúrában az érzelmi tényező is számít" - szögezte le Borbély. Közhely, de igaz: ha nem boldog az a szervezet, ahova a Z-generációs bejár dolgozni, akkor nem fog ott maradni. (Ezt már az Y generációra is mondták, de a Z-re még inkább érvényes.)

Minden turpisság kiderül

Vállalkozásként "eddig úgy festettük magunkat, ahogy akartuk. De a mobiltelefonok világában minden hamar kiderül, minden azonnal látszik "- mondta Borbély. Erre Lakatos Zsófia, a Magyar PR Szövetség elnöke is hozott példákat a Facebookról. A kritizáló kommentekben nagyon hamar napvilágra kerülnek belső céges titkok, visszásságok. És ezek gyakran éppen a cég FB-oldalának álláshirdetés-posztja alatt jelennek meg!

Kilenc gondolat az Y generációsokról, amit érdemes rendbe tenni
Mi a fene van a mai fiatalokkal? Sok munkáltató szembesül azzal, hogy az Y generáció – látszólag – egyik pillanatról a másikra hajlamos felpattanni az asztaltól. De ez csak látszólag van így, mert ha megértjük, miben különböznek ők a korábbi generációktól, akkor lesz eszközünk a motivációjukra is.
Az sem kellemes egy cégnek, amikor a dolgozóit tömörítő szakszervezet irányából szólnak be neki és pellengérezik ki az álláshirdetését. (Ez történt a BKV-val.)

Az Indexen például még él egy 1999-ben indult fórum, aminek a témája: "Hova ne menj dolgozni". Az utóbbi években már ritkák benne a bejegyzések, de az elmúlt húsz év kommenttermése kétségtelenül érdekfeszítő adalék a magyar gazdaság és cégkultúra történetéhez.

"A NAV feketelistáján 4459 cég szerepel, ezek nem fizették be a járulékokat. Ilyen vállalkozáshoz elmennél dolgozni? Rendbe kell tennünk a saját portánkat, mielőtt employer brandinggel foglalkozunk. Mondj igazat. Ha hazudsz, úgyis kiderül" - mondta Lakatos.

Dobbantós generáció

Ha nem tetszik a meló, a Z-generáció rendkívül hamar továbbáll. Akár napok múlva is. Nem vár heteket, uram bocsá' hónapokat. "Tovább megy, nem nagyon kérdez" - fogalmazott Borbély.

A Piac & Profit konferenciájának egyik másik előadója, a 25 éves Fodor Dániel, az Év Irodája verseny projektmenedzsere, konkrét példát nyújtott erre: ő maga is néhány napot töltött csak egyik munkahelyén.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo