A Z-generáció azt szereti, ha büszkén szelfizhető a munkahely

2018. november 02. péntek - 12:10 / Kriston László
  •    

Az Y és a Z generáció nem jön ki jól egymással. Ez egy ketyegő bomba. A Piac & Profit Munkaerőhiány! Vészhelyzet - Válasszuk a növekedést! című konferenciáján Borbély László szervezetfejlesztő adott kulcsokat a legfiatalabb munkavállalói generációval való bánásmódhoz.

Azt gondolhatnánk, hogy a legfiatalabbak és a rangidősek között nagyobb a különbség emberileg, mentalitásban és nyitottságban, s ahol korban közelítenek egymáshoz a generációk, ott kisebb a súrlódás és a konfliktuspotenciál. Borbély László azonban úgy vélte, ez nem így van. A színészből szervezetfejlesztővé avanzsált szakember saját tapasztalataiból látja: a lövészárkok az ipszilonosok és a zések között húzódnak meg. Talán a fiatalok rivalizálása ez?

Hogyan és mit vásárol a Z-generáció?
Pár év, és micsoda különbség! A Z-generáció képviselői most tizenévesek és korántsem a fogyasztói társadalom agyatlan robotjai. Nagyon megnézik, mire adják ki a pénzüket, értéktudatosan vásárolnak. Nem halmoznak fel, de amit divatosnak és menőnek vélnek, azt megszerzik. Csak éppen alaposabb utánajárással és mérlegeléssel, mint a bátyjaik és nővéreik. Ha kell, még a szüleikre is rászólnak.

A Z generáció legidősebb tagjai már kezdő munkavállalók. Számolnunk kell velük, habitusaikkal, interneten nevelődött elméjükkel, “kockaságukkal”. (Bekockul: belemélyül a számítógép képernyőjébe, az okostelójába. Nem nagyon szól a többiekhez.) “Magyarországon 82 százalék multigenerációs munkahelyet szeretne. De pont az Y jön ki legkevésbé a Z-vel” – mondta Szűts Ildikó, Szűts Ildikó, az Országos Humánmenedzsment Egyesület elnöke. “Ezek a srácok nem bírják egymást” – szögezte le Borbély László, az SPA Tudásbázis Kft. ügyvezetője. A főnöknek az ipszilonosokkal van tapasztalata, a zésekről még csak feltételezése. Hogyan lehet hát cégünkhöz “édesgetni” a munkaerőpiacra éppen csak belépő fiatalokat?

Simogatni a lelkét

Borbély szerint “a Z-nek fontos a fejlődés, ezt KKV-knál nehéz biztosítani. Nem feltétlenül új tudás elsajátítását jelenti ez. Lehet átmozgatás, készségek fitten tartása, megmérettetés, nem kognitív, hanem tapasztalati tudás. A komfortzóna feszegetése. Sőt felhatalmazás is. Mindegyik fiatal szereti, ha megkérdezik. A Z-t dicsérni kell. Akkor is, ha le akarjuk szúrni. Úgy szankcionáljuk őt, hogy közben mondjuk el, mennyire jónak tartjuk.” Csak ezt a feladatot most elrontotta. Tudjuk, hogy ennél ő sokkal többre képes.

egységes digitális zeneletöltési piac az unióban

Kép: EU

Nem fejleszthető

A Z-generációs munkavállaló “nem fejleszthető. De befolyásolható. Meg kell őt értenünk.” Ha nem törekszünk erre, attól demotivált lesz.

Ne csak a főnök legyen cool

“Nemcsak a vezetői márka számít” – vélekedett Borbély. Az egész cégnek, a márkának is kúlnak kell lennie. Ha nem menő ott dolgozni, a zések nem fognak ott dolgozni. Ilyen egyszerű.

Kezd beérni az Y generáció
Kezd beérni az Y generáció is, már több mint 170 ezer fiatal cégtulajdonos van hazánkban, és szerepvállalásuk évről évre növekszik, ugyanakkor a fiatalok száma a nagyobb cégek vezetői között még elenyésző.

“A Z-t az érdekli, ki ő.” Ez a szelfi-generáció. “Az kell ezeknek a srácoknak, hogy meg tudják mutatni magukat. Megmutatják azt is, hol dolgoznak. És akkor mutatják meg, ha ezt izgalmasnak tartják. Ha ez a munkahely nekik valamilyen pluszt ad. Ha az, hogy ott dolgoznak, irigységet kelt. Ha irigységet keltünk, akkor jók vagyunk, mint cégek. Ha háromszáz munkavállalónk van, akkor háromszáz fős PR-ügynökségünk működik.”

Nemcsak cool, hanem happy

Ott tudjuk megtartani a Z generációs munkavállalót, ahol a “munkahelyi kultúrában az érzelmi tényező is számít” – szögezte le Borbély. Közhely, de igaz: ha nem boldog az a szervezet, ahova a Z-generációs bejár dolgozni, akkor nem fog ott maradni. (Ezt már az Y generációra is mondták, de a Z-re még inkább érvényes.)

Minden turpisság kiderül

Vállalkozásként “eddig úgy festettük magunkat, ahogy akartuk. De a mobiltelefonok világában minden hamar kiderül, minden azonnal látszik “- mondta Borbély. Erre Lakatos Zsófia, a Magyar PR Szövetség elnöke is hozott példákat a Facebookról. A kritizáló kommentekben nagyon hamar napvilágra kerülnek belső céges titkok, visszásságok. És ezek gyakran éppen a cég FB-oldalának álláshirdetés-posztja alatt jelennek meg!

Kilenc gondolat az Y generációsokról, amit érdemes rendbe tenni
Mi a fene van a mai fiatalokkal? Sok munkáltató szembesül azzal, hogy az Y generáció – látszólag – egyik pillanatról a másikra hajlamos felpattanni az asztaltól. De ez csak látszólag van így, mert ha megértjük, miben különböznek ők a korábbi generációktól, akkor lesz eszközünk a motivációjukra is.

Az sem kellemes egy cégnek, amikor a dolgozóit tömörítő szakszervezet irányából szólnak be neki és pellengérezik ki az álláshirdetését. (Ez történt a BKV-val.)

Az Indexen például még él egy 1999-ben indult fórum, aminek a témája: “Hova ne menj dolgozni”. Az utóbbi években már ritkák benne a bejegyzések, de az elmúlt húsz év kommenttermése kétségtelenül érdekfeszítő adalék a magyar gazdaság és cégkultúra történetéhez.

“A NAV feketelistáján 4459 cég szerepel, ezek nem fizették be a járulékokat. Ilyen vállalkozáshoz elmennél dolgozni? Rendbe kell tennünk a saját portánkat, mielőtt employer brandinggel foglalkozunk. Mondj igazat. Ha hazudsz, úgyis kiderül” – mondta Lakatos.

Dobbantós generáció

Ha nem tetszik a meló, a Z-generáció rendkívül hamar továbbáll. Akár napok múlva is. Nem vár heteket, uram bocsá’ hónapokat. “Tovább megy, nem nagyon kérdez” – fogalmazott Borbély.

A Piac & Profit konferenciájának egyik másik előadója, a 25 éves Fodor Dániel, az Év Irodája verseny projektmenedzsere, konkrét példát nyújtott erre: ő maga is néhány napot töltött csak egyik munkahelyén.