A válság előtti szintek közelében az új személygépkocsik száma

2017. június 18. vasárnap - 10:20 / PP/MTI
  •    

A válság előtti szintek közelébe emelkedett a forgalomba állított új személygépkocsik száma májusban Európában, szinte minden autógyártó rekordmértékben növelte eladásait - írja az MTI.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) pénteken nyilvánosságra hozott jelentése szerint az Európai Unió 28 tagállamában és az Európai Szabadkereskedelmi Társuláshoz tartozó négy országban (Izland, Liechtenstein, Norvégia, Svájc) 1 millió 433 ezer 236 autót helyeztek forgalomba, 7,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

 (Kép: Pixabay)

Az unióban 7,6 százalékkal, valamivel több mint 1,38 millióra növekedett az átadott új autók száma. (Kép: Pixabay)

Hat év után kezdett el nőni az autóeladások száma

A 2004-ben, illetve az utána csatlakozó 12 uniós országban 17,3 százalékkal, majdnem 120 ezerre, a bővítés 2004-es első köre előtti Európai Unió 15 tagállamában pedig 6,8 százalékkal, 1 millió 266 ezerre emelkedett a forgalomba került új autók száma.

Az eredmény megközelíti a 2007 májusában regisztrált, éppen az autóipart sújtó gazdasági válság kitörése előtti szinteket – mutatott rá az ACEA.

Hat keserves év után 2014-ben kezdtek el növekedni az autóeladások, azóta szinte minden hónapban emelkedett a forgalomba helyezett új autók száma.

Nagy-Britannia kivételével remekül teljesítettek májusban a legnagyobb piacok: Németországban 12,9 százalékkal, Spanyolországban 11,2 százalékkal, Franciaországban 8,9 százalékkal, Olaszországban pedig 11,2 százalékkal emelkedett a forgalomba került új autók száma. Nagy-Britanniában viszont rekordmértékű, 8,5 százalékos visszaesést mértek.

A Fiat és a Daimler mellett a Renault is jól megy

A Fiatot, a Chryslert és az Alfa Romeót is gyártó FCA csoport eladásai 11,9 százalékkal nőttek, a Daimleré 14,0 százalékkal, a Renault 10,4 százalékkal, a Volkswagen csoport 8,4 százalékkal, a PSA csoport 4,8 százalékkal, a Ford 4,1 százalékkal, a BMW pedig 2,6 százalékkal tudta növelni eladásait.

Az ázsiai autógyártók közül kiemelkedő hónapot zárt a japán Toyota és Suzuki, amelynek eladásai 19,6 százalékkal, illetve 21,4 százalékkal ugrottak meg, a Hyundai 8,2 százalékkal, a Kia pedig 5,3 százalékkal több új autót adott át.

Csökkentek viszont a Honda (14,5 százalék), a Mazda (2,3 százalék) és a Jaguar Land Rover csoport (9,3 százalék) eladásai. Az Opel 1,7 százalékkal kevesebb autót, 86 903 járművet helyezett forgalomba. Az egy évvel korábbihoz képest a Volkswagen csoport 0,1 százalékponttal, 24,3 növelte piaci részesedését az európai autópiacon. A második helyezett Renault csoport 0,3 százalékponttal, 10,8 százalékra növelte ezt az arányt, a 10,1 százalékkal harmadik helyen álló PSA csoport viszont 0,2 százalékpontot veszített.

Nem csak új korszak, de új kihívások elé is néz a magyar autópiac
Tartósan bővül a magyarországi jármű- és autópiac, tavaly a személyautóknál 25 százalékos volt a bővülés, az idei év első négy hónapjában pedig 19 százalékos emelkedés következett – derül ki a Magyar Lízingszövetség és a fennállásának 15. évfordulóját idén ünneplő GÉMOSZ közleményéből. A szervezetek szerint tartósan emelkedő pályára állt az új autók piaca, ezzel egy új korszak indult. Ugyanakkor új kihívások is vannak, az újautó-eladások bővülése ellenére az autópark öregszik.

Az olaszok veszik a legtöbb új autót

Az év első öt hónapjában 5,1 százalékkal, több mint 6,92 millióra emelkedett az utakra került új autók száma a 32 európai országban, ezen belül az EU-ban 5,3 százalékkal, több mint 6,71 millióra ugrott az új autók száma. Olaszországban 8,1, Spanyolországban 7,3, Németországban 4,7, Franciaországban pedig 3,3 százalékkal nőtt, míg Nagy-Britanniában 0,6 százalékkal csökkent az új autók száma.

Az ACEA statisztikája szerint Magyarországon májusban 28,6 százalékkal, 10 952-re, január-májusban pedig 21,2 százalékkal, 43 975-re emelkedett az üzembe helyezett új autók száma. A százalékos változást tekintve havi összevetésben Magyarországon növekedett legnagyobb mértékben az új autók száma májusban, éves összehasonlításban pedig a Horvátország (28,2 százalék) és Románia (23,3 százalék) után a harmadik helyen áll.