A sportturista számolatlanul szórja a pénzt

Már ma 1,5 milliárd eurónyira becsülik a világ sportturizmusa által generált bevételeket, amelyek az előrejelzések szerint néhány éven belül akár 6 milliárd euróra is nőhetnek.

A labdarúgás mellett elsősorban a jelentős nemzetközi versenyek a sportturizmus fő mozgatórugói, mely utóbbiak révén Budapest is rengeteget profitálhat ebből a szegmensből.

Alapvetően két fő, egymástól eltérő mechanizmusú és bonyolultságú sportturisztikai ágazatról beszélhetünk: az egyik a sportolók, résztvevők, versenyzők és edzőtáborok, a másik pedig a szurkolók, érdeklődők (valamint a családtagok) kiszolgálását célozza. A BDO elemzése ez utóbbi ággal foglalkozik.

Kép:Wikipedia

A sportturizmus jelenleg mintegy 1,5 milliárd eurós turisztikai szegmens, és a Technavio londoni székhelyű piackutató cég előrejelzése szerint ez az összeg 2021-re a négyszeresére is emelkedhet.

Nagy pénz, nagy foci

A sportturizmus leginkább reflektorfényben lévő és legtöbb nézőt - ezáltal pedig a legtöbb utazót – megmozgató szektora a labdarúgás. A Russian Tourism Agency becslése szerint a nyári oroszországi focivébén közel 5 millió turista (ebből közel 3 millió orosz állampolgár) mozgott az országban, rövidebb-hosszabb ideig a mérkőzés színhelyén maradva. Ennek az 5 millió látogatónak ugyanakkor mintegy fele Moszkvában fordult meg, mivel a legtöbb mérkőzést ott rendezték.

A focin belül a világbajnokságokéhoz hasonló reflektorfényben vannak az Európa bajnokságok, mellettük éven belül jelentős érdeklődést és mozgást produkálnak a jelentős nemzeti bajnokságok (olasz, német, angol, spanyol) és a Bajnokok Ligája meccsei is.

Cardiffban a 2017-es Bajnokok Ligája döntője több mint 300 ezer turistát vonzott a városba: csak a döntő és az aköré szervezett események 53 millió euró bevételt hoztak a városnak (melynek 22-százaléka a város éttermeiben és bárjaiban, 7 százaléka pedig a múzeumokban csapódott le). Kijevben ez év nyarán ez az összeg jóval kevesebb volt – „csupán” mintegy 70. ezer turista érkezett, de az előzetes számok alapján a látogatók mindegyike körülbelül 150 eurót költött a szállás és belépőjegyen felül, ami szintén 10 millió euró feletti összeget tesz ki.

Fellendülőben a sportturizmus
A nemzetközi trendnek megfelelően szezonról-szezonra egyre több rajongó utazik Magyarországról külföldi labdarúgó-mérkőzésekre. A legfontosabb vonzerőt a célpont kiválasztásában a sztárklubok jelentik, de a megelőző időszakban nyújtott teljesítmény is fontos tényező – derül ki a Focitour.hu sport utazási iroda elemzéséből.
Az akár egymillió turistát is megmozgató Bajnokok Ligája mellett vannak erős brandek, amelyek önmagukban is jelentős értékkel bírnak. Az FC Barcelonánál például a SportsEvents elemzőiroda szerint mérkőzésenként 10 ezer körüli az olyan nézők száma, akik turistaprogrammal kötik össze a meccsnézést. De ilyen brand Cristiano Ronaldo saját maga is, aki Olaszországba igazolásával minden egyes potenciális mérkőzésen minimum 25 százalékos áremelkedést idézett elő (és borítékolható, hogy miatta jelentős belföldi- és külföldi turistaforgalom is megindul a Juventus meccseire).

A sportturista csaknem másfélszer annyit költ

A Premier League-et tekintve Angliában az összesített látogatószám évente szintén az egymilliót közelíti: a manchesteri Old Trafford például évente 100 ezer sportturistának, míg a liverpooli Anfield körülbelül 90 ezer ilyen látogatónak ad élményt. Az angliai becslések szerint míg a „normál” turista költése 800 euró körül mozog, a sportturisták esetében ez a szám 43 százalékkal magasabb, eléri az 1 150 eurót.

Budapest is sokat profitálhat a növekedésből

A csapatok mellett azok a városok profitálnak jelentős mértékben, amelyekben turisztikai potenciál is van, a meccslátogató ugyanis hajlandó összekötni a kellemeset a hasznossal. Egy ilyen piacban, ha hosszútávon képes kitermelni vonzó sportterméket (azaz erős, nemzetközi mezőnyben is jegyzett csapatot), Budapest is részesedéshez juthat és újabb, jelentős költési potenciállal rendelkező szegmenst célozhat meg.

Budapest elsősorban a különböző nemzetközi versenyek – 2017-es FINA VB, 2018-as birkózó VB vagy a 2019-es Maccabi Játékok– házigazdájaként építheti turisztikai imagét és brandjét, egyre jelentősebb bevételt generálva a szurkolók világszerte gyorsan élénkülő utazási kedvéből – magyarázta Hegedűs Attila, a BDO Magyarország hotel és ingatlan tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere.

Ehhez az alapot azok a jelentős infrastrukturális beruházások jelenthetik, mint pl. az épülő Puskás Stadion, mely 80 ezer körüli befogadóképességével nemcsak a 2020-as foci EB, hanem például egy Európa Liga vagy Bajnokok Ligája mérkőzés megrendezésére is alkalmas lesz, vagy az olyan tervben lévő létesítmények, mint a Velodrome vagy a november 8-án bejelentett 20 ezer nézőt befogadó kézilabdacsarnok. Ilyen létesítmények birtokában ugyanis a rendezési esélyek exponenciálisan nőnek fővárosunk számára – a rendezvények elnyerése és megrendezése esetén pedig külföldi (és belföldi) vendégforgalom, addicionális költés, reklámérték és nem utolsósorban foglalkoztatás és adóbevételek generálódnak.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo