A Real Madrid átugrotta a Manchester Unitedet

Három év stabilitás után idén változik a pódium összeállítása: a Real Madrid átugrotta a Manchester United csapatát, miközben a Barcelona visszacsúszott a negyedik helyre, előrébb engedve a Bayern Münchent a KPMG által készített összesített vállalati érték (Enterprise Value) listáján.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A felmérés szerint a top 32 klub értéke 9 százalékot emelkedett az elmúlt évben, demonstrálva azt, hogy a futballüzlet továbbra is növekszik, ráadásul jóval dinamikusabban, mint az európai gazdaság általában – derül ki az immár negyedik alkalommal elkészült Football Clubs’ Valuation: The European Elite 2019 felmérésből, mely a prominens európai klubcsapatokat rangsorolja a vállalati értéket kalkuláló, szabadalmaztatott algoritmusa segítségével.

  • A Real Madrid és a Manchester United a két klub, melynek vállalati értéke meghaladja a 3 milliárd eurót. A top 8 csapat közül immár mindegyik átlépi a 2 milliárd eurós határt, idén a Chelsea és a Liverpool csatlakozott ehhez a kategóriához.
  • Habár a top 10 csapat listája azonos a tavalyival, mindegyik klub pozíciója változott a rangsorban, kivéve a Manchester Cityt, mely megőrizte ötödik helyét.
  • A négy angol csapat, melyek az UEFA Bajnokok Ligájában és az UEFA Európa Ligában is egymással harcolnak a döntőkben, éppen egymást követik a rangsorban a 6. és 9. hely között (Chelsea, Liverpool, Arsenal, Tottenham).
  • Az Inter Milan tudhatja magáénak a legnagyobb növekedést az elmúlt évben: 41 százalékkal növekedett az értékük, ezzel öt hellyel előkelőbb pozíciót foglalnak el, és immár a 15. legértékesebb csapatnak számítanak.
Kép: Fotolia

A Real Madrid története során első alkalommal ugrott a 3 milliárd eurós vállalati érték felé. Habár a 3,224 milliárd eurós érték alacsonyabb, mint a Manchester United tavalyi értéke, de az angol csapat 1 százalékot, 48 millió eurót veszített értékeléséből, így lecsúszott ennek a dobogónak a legfelső fokáról. Ugyanez a helyzet a 3–4. helyen is, ahol a bajor csapat mostani értéke kevesebb, mint a katalánoké tavaly, de az FC Barcelona négyszázalékos értékvesztése már elég volt az Bayern Münchennel való helycseréhez, akik viszont 6 százalékot erősödtek. A Real Madrid kitűnő eredményéhez többek között az járult hozzá, hogy masszív UEFA-díjazást zsebeltek be azáltal, hogy sorban harmadik alkalommal szerezték meg az UEFA Bajnokok Ligájában a győzelmet. Továbbá javítottak profitabilitásukon, illetve sikerült egy kumulált 29 százalékos árbevétel-növekedést is elérniük, többek közt az elmúlt négy év alatt megnövekedett hirdetési bevételeknek köszönhetően. A Bayern München és a Barcelona helycseréjéhez pedig az vezetett, hogy míg a bajorok három év alatt 25 százalékot tudtak nőni, addig a katalánok 3 százalékot gyengültek. Ráadásul a Barcelona rekord 81 százalékos bérköltségszintet regisztrált az árbevételéhez képest, míg a németeknek sikerült egy sokkal egészségesebb 50 százalékon tartani ezt.

További változás a top 10-ben, hogy a Tottenham Hotspur megelőzte a Juventust, előremozdulva a 9. helyre, az Arsenal viszont két helyet rontva esett le a 8. helyre. A Chelsea és a Liverpool vállalati értéke első alkalommal haladta meg a 2 milliárdos határt, ezzel immár a top 10 első 8 csapata mondhatja el magáról ugyanezt.

Az UEFA Bajnokok Ligája döntősei nemcsak a sportteljesítményre lehetnek büszkék, hanem emlékezetes pénzügyi teljesítményt is nyújtottak az elmúlt szezonban. A Liverpool például egyetlen év alatt 33 százalékot növekedett, ennél nagyobb ugrást csak az Inter Milan mutatott be, igaz, a Liverpool jelenlegi értéke több mint háromszorosa az olasz csapaténak. A harmadik legnagyobb növekedést pedig a Tottenham produkálta, ők végül 1,679 milliárdos értéket értek el. Ez az adózás előtti nyereségben is meglátszik, a Tottenham 157 millió euró, míg a Liverpool 136 millió euró profittal zárta az elmúlt évet, illetve a Tottenham a top 32 csapat között legalacsonyabb, 32 százalékos bérköltségaránnyal érte ezt el.

“Három egymást követő évben növekedett a 32 legnagyobb európai futballklub összesített értéke 9 százalékkal – a teljes három év alatt összesen ez 35 százalékos bővülést jelent. Ahhoz, hogy lássuk, micsoda tempóban fejlődik a futballiparág, érdemes összehasonlítani az európai tőzsdeindexekkel, például a STOXX Europe 50 Index1-gyel, ami ugyanezen időszak alatt 13 százalékot gyengült. A focicsapatok komoly átalakuláson mennek keresztül, és szórakoztatóipari, illetve médiacégekké válnak globális márkamegjelenéssel. Ez a működés stabilabb és jobban tervezhető pénzáramlást is eredményez, jobb garanciákat nyújtva így a befektetőknek és a pénzügyi partnereknek” – mondta el Andrea Sartori, a KPMG globális sporttanácsadásért felelős partnere, illetve a futballklubok értékeléséről szóló jelentések szerzője.

Az öt nagy bajnokság reprezentációja egyébként változatlan maradt az elmúlt évben is, a 32 vizsgált csapat közül 27 ezekből a ligákból érkezik. Az angol premier liga továbbra is őrzi dominanciáját 9 csapattal, de az összesített vállalati értékben még ennél is nagyobb a fölényük, a 32 csapat értékének 43 százaléka az övék. Idén a lista új csatlakozója Skócia, mégpedig a Celtic csapattal, így már összesen 9 ország képviselteti magát a top 32-ben. Eközben viszont a Valencia és a Fenerbahçe kiesett a rangsorból, pedig mindkettő a kezdetek óta szerepelt benne.

Érdekes különbség, hogy ugyan Spanyolország és Olaszország is egyaránt 6-6 klubbal van a listában, de a Real Madrid és a Barcelona csúcsteljesítménye miatt a LaLiga hat képviselőjének aggregált vállalati értéke közel duplája a hat olasz klub értékének. Különös, hogy az Atletico Madrid értéke kevesebb, mint harmada a Real Madridénak, miközben a Juventus önmaga többet ér, mint a két milánói klub kombinálva. A német Bundesliga minden évben ugyanazzal a három klubbal szerepel (Bayern München, Borussia Dortmund és a Schalke 04), és idén már ők is többet érnek együttesen, mint a 6 olasz csapat.

Az öt top ligán túli szereplők jelentősége csökken (Törökország, Hollandia, Portugália, Skócia), ők összesen 5 csapatot küldenek a top 32-be, de ezen csapatok összértéke mindössze 4 százaléka a teljesnek. Az üzleti eredmények gyengélkedésén túl a török csapatot még a líra leértékelődése is sújtja, a tavalyi évben közel harmadával csökkent a csapatok értéke, még a Besiktas 15 százalékos javulása sem tudta ellensúlyozni a 26 százalékot zuhanó Galatasaray és a listából is kieső Fenerbahçe gyengélkedését.

Az elmúlt három év eredményei alapján a legnagyobb növekedést pedig az Olympique Lyonnais mutatta be, ők összesen 150 százalékkal nőttek, őket követi a Tottenham Hotspur 110 százalékos bővüléssel.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo