A márkaépítés növeli a jólétet

Még a nemzetgazdaságra is jótékony hatása van a márkaépítésnek, vagyis a márkaépítés hozzájárul a fogyasztók jólétéhez és képes hosszú távon befolyásolni a gazdasági növekedést. Erre jutott legalábbis a Szellemi Tulajdon Világszervezetének friss jelentése.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:sxc

A Szellemi Tulajdon Világszervezete 2013. november 14-én publikálta a márkaépítésről és annak a globális gazdaságban betöltött szerepéről szóló jelentését „World Intellectual Property Report Brands Reputation and Image in the Global Marketplace” címmel.

A tanulmány szerint a brandépítés fontos tényezője mindennapi életünknek: segíti a fogyasztókat preferenciáik gyakorlásában, a termékek hírneve és a hozzájuk köthető imázs szerepet játszik a vásárlói szokások alakításában, a cégek számára a márka értékes stratégiai eszközt és versenyelőnyt is jelent.

A márkaépítés nemzetgazdaságra gyakorolt hatására viszont mindezidáig csupán korlátozott adatok állnak rendelkezésre. Egyedül az USA esetében érhetőek el részletesebb adatok, amelyek alapján kétszer akkorára becsülhetők a brandépítéshez kapcsolódó befektetések, mint a kevesebb adat birtokában kalkulált hasonló jellegű kiadások.

Tudta, hogy...
  • 2011-ben a cégek közel évi 466 milliárd USD-t költöttek brandingre világszerte: többet, mint K+F-re és dizájnra együttesen. Néhány országban ez az összeg teszi ki az immateriális javakba irányuló befektetések több mint 25%-át; A kis cégek persze nem tudnak ennyit költeni, de nem is kell. Egész más eszközökkel lehetnek sikeresek.
  • a gyorsan növekvő közepes-jövedelmű gazdaságok mint Kína és India, többet fordítanak brandingre, mint a jelenlegi magas jövedelmű országok a múltban, amikor hasonló gazdasági szinten álltak. Míg a magas jövedelmű országokban stagnálnak a branding befektetések, addig az alacsony vagy közepes jövedelmű államok esetében növekedés figyelhető meg ezen a területen;
  • a brandig-befektetések szoros összefüggést mutatnak a gazdasági fejlettség szintjével;
  • a gazdasági válság ellenére 2008-2013 között 19-24 % közé tehető a globális top 100 márka teljes értéknövekedése;
  • a branding a K+F befektetések megtérülésének egyik legfontosabb biztosítéka. Azon cégek, amelyek sokat költenek innovációra, szintén magasabb összegeket fordítanak a brandingre is: a branding tevékenység az innováció kiegészítője;
Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) által kiadott jelentés hangsúlyozza annak jelentőségét, hogy a politikai döntéshozók legyenek tudatában a branding-tevékenység és a gazdaság összefüggéseivel, kölcsönhatásaival, mert a márkaépítés hozzájárul a fogyasztók jólétéhez és képes hosszú távon befolyásolni a gazdasági növekedést. A jelentés kiemeli, hogy a kormányok képesek hatást gyakorolni a vállalatok branding-tevékenységére.

Az elemzés feltérképezi a globális gazdasági tendenciákat és meghatározó irányzatokat. A védjegyek szerepét is igyekszik feltárni és adatokat szolgáltat a védjegy-politikai döntésekhez, végül pedig arra kíván választ találni, hogy a márkaépítés miként hat ki a piaci versenyre és az innovációra, illetve hogyan viszonyul a tágabb értelemben vett vállalati stratégiához és az ipari szektor szerveződéséhez.

A tanulmány kísérletet tesz továbbá a védjegybejelentések jelentős növekedése mögött meghúzódó okok feltárására, a használati engedélyeknek és a franchise szerződéseknek a márkázás kiterjesztésében játszott szerepére, valamint az eltérő védjegyjogi rendszerek és szabályok sajátosságainak feltárására. A teljes tanulmány itt olvasható.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo