A kultúra a helyi, fiatal munkaerőt vonzza

A kreatív- és kulturális ipar az elmúlt években is növekedni tudott Európában: ma már hétmillió embert foglalkoztat a kontinensen, azaz ötször többet, mint például a telekommunikációs szektor.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: MTI

Milyen mértékben járulnak hozzá a kreatív- és kulturális iparágak Európa gazdasági teljesítményéhez? – tette fel a kérdést a szerzők európai szervezete (GESAC), amelynek a hazai Artisjus is tagja.  Kiderült, hogy a maga 535,9 milliárd eurós évi forgalmával, a kreatív-és kulturális ipar Európa egyik legmeghatározóbb szereplője, 4,2%-kal járul hozzá a kontinens GDP-jéhez.

A szektor a harmadik legnagyobb munkaadó az építőipar és vendéglátóipar után, megelőzve például az autógyártást. A kreatív- és kulturális iparág ráadásul erősen támaszkodik a helyi munkaerőre, és sok fiatalt vonz: a dolgozók mintegy 19 százaléka harminc év alatti. Ráadásul még a gazdasági válság legnehezebb éveiben is 0,7 százalékkal tudott növekedni az iparágban dolgozók száma.

Valódi iparágként kell tekinteni a szektorra

„Ez most nem csak egy újabb európai elemzés egy szektorról, itt sokkal nagyobb a tét” - mondta a bejelentés kapcsán Tóth Péter Benjamin, az Artisjus stratégiai és kommunikációs igazgatója. „Sokan ugyanis kizárólag úgy tekintenek a kreativitásra és a kultúrára, mint ami anyagi terhet jelent a társadalomnak és az államnak, amire mindig csak költeni kell. Ez az elemzés megmutatja, hogy valóban iparágként kell tekinteni erre a szektorra, ami mind gazdaságilag, mind a foglalkoztatásban jelentős értéket képvisel itt Európában. Ez a mi erős oldalunk.”

Az EY európai volumenű tanulmánya a zenei területet vizsgálva külön kitért a Sziget fesztiválra is. A világ tíz leglátogatottabb fesztiválja közül öt Európában van, ezek egyike a népszerű budapesti rendezvény. A felmérés keretében megkeresték Gerendai Károlyt, a fesztiváliroda ügyvezető igazgatóját, aki elmondta az elemző cégnek, hogy a Sziget iroda évközben 50-60 embert foglalkoztat, de a fesztivál ideje alatt ez a szám 9000-re emelkedik. „A fesztiválszervező cégek igen jelentős munkáltatók, amelyek elsősorban magasan képzett, helyi, fiatal munkaerővel dolgoznak. A feladatokat nem tudjuk távoli országokba kiszervezni, ezért helyi szinten különösen fontos a gazdasági szerepünk” – mondta Gerendai.

A fesztiválszezon pörgeti a kempingcikkeket is
A hagyományos nyaralós termékek mellett több sátor, hálózsák és matrac fogy a sportüzletekben a többnapos könnyűzenei fesztiválok előtt. A fesztiválozók kifejezetten az olcsó termékeket keresik, mert tartanak a lopásoktól és rongálásoktól, míg a túrázók érdeklődése egyre inkább a prémium árucikkek felé fordul.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo