A digitális átállás dobta meg a forgalmat

2013. augusztus 15. csütörtök - 19:45 / piacesprofit.hu
  •    

Az idei második negyedévben a műszaki tartós fogyasztási cikkek értékesítése 14 százalékkal bővült Magyarországon a megelőző év azonos időszakához viszonyítva a piac adatait összesítő GfK TEMAX mutatószám szerint. E növekedés legjavát az egyébként két számjegyű növekményt generáló szórakoztató elektronikai és a telekommunikációs piac, valamint az a fotópiac adta, amelynek az eladásai nem egészen tíz százalékkal gyarapodtak.

Az idei év második negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon meglehetősen pozitív eredménnyel zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 15,5 százalékos növekedést mutatott. (Már az első negyedévben is 11 százalékos volt a fellendülés.) Kategóriánként vizsgálva, az említett növekedés leginkább a piacot meghatározó síkpaneles televíziók, valamint a digitális beltéri egységek iránti kereslet fellendülésének köszönhető. A piaci siker nagyrészt az analóg földfelszíni műsorszórás leállításának július 31-én zárult első ütemével magyarázható.
A hagyományos termékcsoportok – videokamerák, hifi- és házimozi rendszerek, asztali és hordozható DVD lejátszók, felvevők, MP3/MP4 lejátszók – további csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni. Kisebb meglepetésre az autóhifi fejegységek és hordozható navigációs berendezések mérsékelten ugyan, de növekedni tudtak az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A két előző hónap növekedése után júniusban csökkent a kiskereskedelmi forgalom volumene az egy évvel korábbihoz képest. A naptárhatástól megtisztított adatok szerint a forgalom 0,4 százalékkal maradt el a tavaly júniusitól, a kiigazítatlan nyers adatok szerint 0,9 százalékos volt a csökkenés – írta a KSH.

Az egyik legkeresettebb elektronikai eszköz, a mobiltelefonok piaca az év második negyedében a korábbi trendeket követve meghatározó mértékben tudott bővülni: a készülékek összforgalma 11 százalékkal nőtt 2012 második negyedévéhez képest. A növekedést elsősorban az egyre népszerűbb okostelefonok térnyerése okozta, miközben a hagyományos (feature) telefonok iránti kereslet visszaesett a tavalyi évhez képest. A hagyományos telefonok gyengébb piaci teljesítményét az átlagárak jelentős csökkenése sem tudta ellensúlyozni. Az okostelefonok iránti egyre nagyobb érdeklődést pedig az is jól jelzi, hogy az árak kismértékű emelkedése mellett is nőtt irántuk a kereslet.

A magyar fotópiac 2013. második negyedévében enyhén, 5,3 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. Kategóriaszinten egyértelműen a digitális tükörreflexes készülékek (D-SLR) forgalmának növekedése volt kiemelkedő. Emellett a kompakt, cserélhető objektíves (MILC) gépek mutattak még jelentős növekedést, jóllehet egyelőre piacuk még jóval kisebb, mint a társkategóriáké, de jövőjük ígéretes lehet. Mindkét piac erősödésének hátterében az értékesítési átlagárak jelentős csökkenése játszott nagy szerepet. A hagyományos fix lencsés kompaktok forgalma minimálisan erősödött, miközben a kereslet fokozatos eltolódása volt megfigyelhető az ún. ultrazoom (10x optikai zoom átfogás és afelett) kategóriában, ami összességében a piacon mért átlagárat növelte.

Tovább bővült a saját márkás termékek piaca
A kereskedelmi márkás termékek értékbeli piacrésze a napi fogyasztási cikkek piacán 2012-ben 2011-hez képest kissé csökkent, és éves átlagban 25 százalékos szintet ért el. Elsősorban a B márkák tudtak erősödni a kereskedelmi márkák rovására. Az A márkák részesedése gyakorlatilag nem változott: 2012-ben is a teljes FMCG forgalom közel felét adták ezek a termékek.