Üzleti Etikai Díj 2007: A felelősség ünnepe

2009. szeptember 09. szerda - 00:00 /
  •    

Sok boldog ember, pozitív gondolatok és ébredő felelősség volt jelen az Üzleti Etikai Díj 2007. évi díjátadó gáláján. Ritka pillanatokat élt meg az ünneplő közönség a mai, főként negatív kommunikáció uralta országunkban. Az üzleti élet jeles képviselői együtt osztoztak az Üzleti Etikai Díj idei győzteseitnek örömében is. A díszvendégek és a díjátadó támogatók, az alapítókkal és a nyertesekkel azonos hullámhosszra hangolódva, egységes értelmezését és tudatosítását adták annak, mit jelent manapság az üzleti életben az etikusság.

Nemes és felelős gondolatok jellemezték az Üzleti Etikai Díj nyolcadik díjátadó ünnepségét. Az Üzleti Etikai Díjat 2000-ben alapították: László Ervin filozófus professzor, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária, a Piac és Profit Üzleti magazin főszerkesztője. Akkor még nem is gondolta a két alapító, hogy a társadalmi felelősségvállalás ilyen hamar tért nyer az üzleti életben, hogy a klímaváltozás egyértelmű hatásai miatt az emberek, az üzletemberek, a vállalatok felelősségérzete hatalmas mértékben megemelkedik.

Az Üzleti Etikai Díj szempontrendszerében ugyanis már 2000-ben is erőteljesen belefogalmazták az alapítók a munkavállalói, cégtulajdonosi és -vezetői gondoskodást az általuk felvállalt emberekről, a közvetlen környezetünk, lakókörnyezetünk, szociális környezetünk stb. iránti figyelmet, a lelkiismeret felelősségét azokért, akiknek az életlehetőségei korlátozottak, problémásak, és az üzleti életben tanúsított példamutató viselkedést. Még azt is, hogy embernek nincs joga károsítani a másik embert, állatot, a környezetét, a Föld élhetőségét. Természetesen elvárható magatartás volt a díjat elnyerőktől a környezettudatosság, az előírásoknál több figyelem a környezet védelmére és az adakozás.

A gálaest védnöke, támogatói és díszvendégei
Fővédnök: Fodor Gábor környezetvédelmi és vízügyi miniszter

Díszvendégek: László Ervin professzor és Láng István akadémikus

A díjátadás támogatói és díszvendégei: Beke Zsuzsanna kommunikációs igazgató, Richter Gedeon Nyrt., Drajkó László ügyvezető igazgató, Microsoft Magyarország Kft. és Richard Skene elnök-igazgató, Holcim Hungária Zrt.

Az üzleti etikusság jelzőjének viselése ma már fontos a magyar vállalatok számára. Egyre többen pályáznak évről évre a díj elnyerésére. És ez nagyon jó dolog. László Ervin díjalapító, a világszerte ismert filozófus író, akit már többször jelöltek Nobel-békedíjra, igen nagyra értékelte ünnepi beszédében a haza üzleti élet felelősségtudatának erősödését. A Budapest Klub alapítója járja a világot, s előadásaiban, könyveiben igyekszik felhívni minél több ember figyelmét arra, hogy meg kell változtatnunk életmódunkat, gondolkodásunkat, ha fenn akarjuk tartani Földünk élhetőségét.

Láng István akadémikus, a VAHAVA-projekt létrehozója, klímaszakértő ünnepi beszédében felhívta a figyelmet a klímaváltozás egyértelmű hatásaira. Véleménye szerint a civilizáció nagyon nagy baj elé néz, s csupán egyetlenegy megoldást lát arra, hogy a klímarombolást megállítsuk: a gazdaság és a társadalom minden egyes szereplőjének mindent meg kell tennie személyes és gazdasági létezésében azért, hogy a felelőtlen szennyezés és pazarlás megálljon. A klímaváltozás azonban már megállíthatatlan, fel kell rá készülnünk. Másként fogunk élni a további évtizedekben, mint eddig.

Demcsák Mária, a Piac és Profit főszerkesztője, a díj társalapítója elmondta: mintegy 37 nagy-, közepes és kisvállalat adta be idén a pályázatát a díjra. Örvendetes és egyedülálló tény, hogy többségük kis- és középvállalat (kkv) volt. A kkv-k körében egyre többen értékelik úgy, hogy az üzleti életben tanúsított magatartásukkal, felelős gondolkodásmódjukkal, cselekedeteikkel érdemesek az Üzleti Etikai Díjra.

A főszerkesztő asszony szólt arról is, hogy az alapítás óta kibővült az etikusan működő vállalat jellemzője. Ma már csak olyan vállalat kaphatja meg a díjat, amely megpróbálja a klímaváltozás hatásainak csökkentése érdekében átalakítani termékét, szolgáltatását, üzleti és emberi szempontjait, akár a közvetlen profitérdekei ellenében is. Ez az elvárás a díjazottakkal szemben az előző években még nem volt érvényesíthető. Az üzleti élet azonban mára elérte azt a tudatosságot, melyben természetese módon jelen vannak a Földünk élhetőségének fenntartása érdekét szolgáló tettek, cselekedetek.

Kisvállalat kategória: Hajtás Pajtás Futárszolgálat

A Hajtás Pajtás Futárszolgálat (Hajtás Pajtás Kft.) 1993 végén alakult. Tulajdonosai testvérek, zenészek. 2006-ban árbevételük 404 millió forint volt, a dolgozói létszám pedig 150 fő.

A biciklis futárszolgálat mára piacvezető. Futárjai évi kétmillió kilométert tekernek, ami alatt az ő számításaik szerint százötven tonna üzemanyagtól mentesül Budapest. Mert a küldeményeiket nem autón, benzin felhasználásával szállítják. A fiatalemberek mélyen elkötelezettek a környezetvédelem iránt. Térítésmentes szárazelem-visszagyűjtési rendszert működtetnek ügyfeleikkel. Több mint két tonna súlyt nyom már a szelektív hulladékudvarba szállított elem. A KVM Zöld Generáció Díját kapták meg érte. A csak egy oldalon használt irodai papírokat összegyűjtik, és óvodásoknak viszik el, elektronikus hulladékokat e-bontókba szállítanak, de gyűjtenek minden mást is. Hirdetési felületeiket (hátizsák) csak környezetkímélő termékek hirdetésére adják át.

Dolgozóiknak, melyek mindegyike bejelentett (ami nagyon nagy szó ebben a szakmában, s természetesen versenyhátrány okozó árnövelő hatású), Hajtás Pajtás sport- és szabadidős egyesületet tartanak fenn. Alapvető szerepük van a környezetkímélő kerékpározás népszerűsítésében. Ők indították be a Critical Mass Budapest mozgalmat, szerepet játszottak a kerékpáros miniszteri biztosi poszt létrehozásában stb., ügyfeleik megbecsülésében élenjárnak. Ügyfélgondozásuk a becsületességen, a megbízhatóságon és a lelkiismeretességen alapszik Kiszámítható árpolitikát folytatnak, tekintettel vannak ügyfeleik érdekeire. Munkatársaikról baráti, családi alapon gondoskodnak. Minden utcai futár javára baleset- és életbiztosítást kötnek, valamint felelősségbiztosítást finanszíroznak. Kötelezik őket a bukósisak viselésére. Pihenőidő adása, toleráns magatartás, a bajba jutottak felkarolása stb. jellemző a munkavállalóikkal szembeni magatartásukra. A Hajtás Pajtásnál lényegesnek tartják, hogy a nagy árverseny ellenére minden dolgozójukat alkalmazásban foglalkoztassák.

Nemzeti vállalat kategória: Csiki-Bege Cégcsoport

A kisteher-járművek forgalmazásával és ingatlanfejlesztésekkel foglalkozó cégcsoport 7,5-9 milliárd forint árbevételű. Dolgozói létszáma 170 fő.

A családi vállalkozás vezetője, a tulajdonos dr. Csiki-Bege Lajos szerint egy cég tulajdonosának nagy a felelőssége abban, hogy hónapról hónapra biztosítsa munkavállalóinak és azok családtagjainak az egzisztenciáját. A cégcsoport fejlesztéseit mindig a zöldenergiák felhasználása és a környezetvédelmi szempontok érvényesítése jellemezte. Büszkék a magas minőségügyi integrált rendszerükre. A cégcsoport nagyon ügyel arra, hogy olyan garanciákat adjon az általa forgalmazott és felépített termékeire, melyek hosszú távra biztonságot nyújtanak az ügyfeleiknek. Az M3-as autópálya mellett felépített központjukban és Óbudán felépült autóplazájukban kevesebb a gázszámla, mint egy családi házban. Az energiatakarékosság, a zöld energiák, alternatív energiák használata a cég alapfilozófiája. A veresegyházi fogászati centrumtól a 167 lakásból álló mintalakóparkjukig minden épületük a zöldenergiák melletti elkötelezettség jegyében épül. Szemléletük és megoldásaik mintául szolgálhatnak a többi vállalat számára. A Cégcsoport jelen van az egészségügy területén is. Támogatáspolitikája is az egészségügyre koncentrálódik.

Középvállalat kategória: Vill-Korr Hungária Villamosipari Kft.

2007-ben Üzleti Etikai Díjat nyertek
Nagyvállalat kategóriában: Magyar Telekom Nyrt.

Nemzeti vállalat kategóriában: Csiki-Bege Cégcsoport

Középvállalat kategóriában: Vill-Korr Hungária Kft.

Kisvállalat kategóriában: Hajtás Pajtás Futárszolgálat

A zsűri Különdíjasa: Számalk Zrt.

Az 1990-ben betéti társaságként indult győri családi vállalkozás ma már országos kiterjedésű céggé nőtte ki magát, ám maradt családi vezetésű. Villanyszerelés, villamosipari berendezések gyártása, köz- és díszvilágítás korszerűsítése stb. a fő tevékenységi köre. 2006. évi árbevétele 4,25 milliárd forint volt.

A Vill-Korr Hungária Kft. privatizáció és más külső segítség nélkül, a szó szoros értelmében a nulláról indult. Ma már tendereket, pályázatokat nyernek szerte az országban, és nevük, munkáik nem csupán a megyében és a régióban, de a fővárosban és az ország legtávolabbi szegletében is elismert szakmai védjegy. Büszkék arra, hogy mindezt úgy sikerült megvalósítaniuk, hogy közben végig a szabályos utat járták. Kiemelt adózók: adóforintjainkkal évről évre egyre nagyobb mértékben támogatják Győr városát. Munkahelyet teremtettek, ahol jelenleg közel 100 főt foglalkoztatnak. Mivel megtehetik, munkával és pénzzel segítik mindazon törekvéseket, melyeket arra érdemesnek találnak: egyházi és sportlétesítmények villamos szerelési munkáit végzik társadalmi munkában, műemlék épületeket újítanak fel, iskolákat, szakképzéseket támogatnak.

Segítésük listája igen hosszú. Segítenek, ahol lehet, mert úgy gondolják: a siker kötelez! A munkatársaik iránti figyelem, gondoskodás példaértékű, juttatási rendszerük nyugat-európai színvonalú. Rendkívül jó üzleti híre van a cégnek, partnereivel, ügyfeleivel korrekt, és jellemzője a minőség. (Például az AUDI Hungária beszállítója annak beindulása óta). Sikeres tevékenységét a szakmában és a régióban számos díj – közöttük a Pro-Urbe Győr Díj – fémjelzi. Az egyik legfontosabb feladat számára a környezet védelme. Környezetközpontú irányítási rendszerrel rendelkezik, de emellett egy energiabefektető céget is létrehozott, megújuló energiaforrások projektberuházására.

Nagyvállalat kategória: Magyar Telekom Nyrt.

A Magyar Telekom Magyarország legnagyobb távközlési szolgáltatója. A vezetékes távbeszélő-, adatátviteli és értéknövelt szolgáltatások széles körét nyújtja, Magyarország vezető mobilkommunikációs és internetszolgáltatója. A Magyar Telekom Csoport alkalmazottainak száma – a 2006. december 31-ei zárólétszám szerint – 12 462 fő. A Magyar Telekom többségi tulajdonosa (59,21 százalék) a MagyarCom Holding GmbH, amely a Deutsche Telekom AG kizárólagos tulajdona, míg a részvények 40,79 százaléka nyilvános forgalomban van.

A vállalatcsoport Fenntarthatósági Stratégiával rendelkezik, aminek célja a társadalmi és környezeti érdekek érvényesítése a vállalat üzleti folyamataiban. Az Üzleti Magatartási és Etikai Kódex kiegészíti a Deutsche Telekom Csoport – így a Magyar Telekom Csoportnak is – minden egyes tagjára alkalmazandó Működési Kódexet. A csoport tevékenységének a gerincét a legmagasabb szintű etikai elvek és normák iránti elkötelezettség képezi. A vállalatcsoport a nemzetközileg elismert szociális standardokat nemcsak munkavállalóival szemben, hanem a szállítókkal, üzleti partnerekkel és harmadik személyekkel kötött üzletekben is betartja.

A Dimenzió Egészségbiztosítón keresztül támogatja alkalmazottai egészségmegőrzését (vállalati hozzájárulás), finanszírozza a különféle szűréseken való részvételüket. A fenntarthatósági, vállalati felelősségvállalási kérdéseinek megvitatására a évente kétszer találkozót szervez, ahol az európai tagvállalatok mindegyike képviselteti magát. 2006-ban ezt a találkozót a Magyar Telekom szervezte. A sokszínűség elvének motiválása érdekében a Deutsche Telekom évente pályázatot hirdet a tagvállalatai között. A Sokszínűség Díjat 2007-ben a Magyar Telekom nyerte el. Az ügyfelekkel szembeni etikus viselkedés a vállalatcsoportnál kiterjed a tartalomszolgáltatás etikai kérdéseire, az érzékeny csoportok védelmére, az internetbiztonságra, az oktatásra, az ügyfélkapcsolatok ápolására, a speciális csoportok igényeinek figyelembevételére, a termékfelelősségre, az adatvédelemre, a marketingkommunikációra és az ügyfelek igényeinek megfelelő adatszolgáltatásra. A vállalat hosszú ideje kiemelt figyelmet fordít a környezet védelmére.

2002 óta csoportszinten, minden tagvállalatra kiterjedő környezetvédelmi koordináció működik, amelynek vezérelvét a Csoport Környezetvédelmi Politika foglalja magában. Az ezzel kapcsolatos feladatokat a Vállalati Fenntarthatósági Csoport látja el. A Magyar Telekom vezetésével indult az a nemzetközi együttműködés a WWF és az ETNO között, melynek keretében elkészült a Klímavédelem Fénysebességgel című roadmap. A kiadvány arról szól, hogy miként csökkenthetjük a CO2-kibocsátást Európában akár évi 50 millió tonnával az infokommunikáció segítségével. A Magyar Telekom Csoport az elmúlt évben 1,3 milliárd forint támogatást nyújtott alapítványoknak, egyesületeknek. Ennek egyik (jelentős) része intézményi mecenatúra keretében kulturális és oktatási intézmények fenntartására fordítódott, másik része pedig A Magyar Telekom Hozzáad program pénzadomány-pályázati rendszerén keresztül különböző konkrét célok megvalósítására, civil szervezetek munkájának támogatására.

A zsűri különdíjasa: Számalk Oktatási és Informatikai Zrt.

A Számalk negyvenéves múltra visszatekintő cég. Éves forgalmának nagyságrendje 1,9 milliárd forint. Két magánszemély meghatározó tulajdonosa van, valamint 123 főállású munkavállalója és számos szerződéses oktatója. Fő tevékenysége: informatika és a közgazdaságtan oktatása, informatikai fejlesztés.

A társaság Közép-Európa egyik legnagyobb oktatási magánintézménye: évente több mint 10 ezer hallgató fordul meg benne. Mint oktatással, szak- és továbbképzéssel foglalkozó vállalat, a saját munkaerőinek a képzésére is nagy hangsúlyt fektet. Fontos számára a képzett, nagy szakmai tapasztalattal rendelkező munkatársak megtartása, így kollégáikat a nyugdíjkorhatár elérése után is szívesen foglalkoztatják. Az esélyegyenlőség területéről a cég mindennapjainak része: a nők és a nyugdíjas korú munkavállalók aránya, az akadálymentesítés, illetve a távoktatás és e-learning. A cég alkalmazottainak egészsége és munkakörülményei iránt nagy a figyelem. Az épületen belül kialakítottak egy edzőtermet, amelyet minden munkatárs korlátlanul használhat. Munkájuk színvonalát számos elismerés, díj elnyerése fémjelzi.

A Számalk Zrt. odafigyel arra, hogy mind székhelyén, mind telephelyein az épületekhez tartozó zöld részek ápoltak, rendezettek legyenek. Elsősorban a papír- és energiafelhasználás csökkentésére helyezik a hangsúlyt működésük során: minthogy elsősorban informatikai oktatással foglalkoznak, lehetőségeikhez mérten kevés papírt használnak. Az ügyintézés, adminisztráció folyamatában, ahol csak lehetséges, szintén mellőzik a papír felhasználását, többek között ezt a cél szolgálja az utóbbi években bevezetett elektronikus vállalatirányítási rendszerük, valamint az elektronikus iratkezelő rendszerük is. A képzések számítógépen folynak, gyakran a tananyagot is elektronikusan kapják meg a hallgatók. Így azonban az energiafogyasztás nő, hiszen a gépek árammal működnek. A probléma megoldása érdekében modern, kis fogyasztású gépekkel fejlesztik gépparkjukat. A Számalk Zrt. emellett nem pusztán az oktatási feladat elvégzését tekinti hivatásának, hanem azt is, hogy lehetőséget biztosítson az élethosszig tartó tanulásra. Célja, hogy az információs társadalom építésének, fejlesztésének aktív részese legyen a nem hagyományos oktatási formák alkalmazásával.