Hatékonyságnövelés cikkek


Minden magyar cégnél legalább egy ember munkáját elvégezhetné egy robot

Minden magyar cégnél legalább egy ember munkáját elvégezhetné egy robot 

A magyar cégek döntő többségénél legalább egy olyan ember dolgozik, akinek a munkája automatizációval kiváltható lenne – derült ki az MKIK GVI felméréséből. Főként az adminisztrációból, vagy rutinszerű fizikai munkákból fakadó feladatokat tekintik automatizálhatónak a vállalatok.
Okos adatok: egyre olcsóbb rendszerek a kkv-k szolgálatában

Okos adatok: egyre olcsóbb rendszerek a kkv-k szolgálatában 

A gépi intelligencia a hatékonyságnövelés talán utolsó forrása. Az okos eszközök, szenzorok közötti kommunikációt, a mesterséges intelligencia-szoftverek használatát a kisebb cégek számára is elérhetővé fogják tenni azok a IoT-hálózatokat, amik most indulnak el az 5G-technológiával. A szenzorok és e rendszerek ára évről évre zuhanni fog, vagyis előnyeit a kkv-szektor is learathatja. Erről is beszéltek az előadók a Piac & Profit ADAT – Az új kincs című konferenciáján.
Ész is kell, nem csak traktor

Ész is kell, nem csak traktor 

Annak ellenére, hogy a mezőgazdaságban gőzerővel zajlanak a beruházások, a termésátlagok növekedésén nem látszik az elmúlt évek technológiai fejlesztése. A gondot elsősorban a munkaerőhiány jelenti, és ez a fejlesztések elsődleges hajtóereje is, de egy felmérés olyan hiányosságokra is rámutatott, amelyek sok gazdálkodó felkészültségét megkérdőjelezik.
Fizetek neki, és még jópofizzak is vele?

Fizetek neki, és még jópofizzak is vele? 

A munkaerőhiány miatt a munkavállalók válogatnak a munkahelyek között. Ha elege van a főnökből vagy a munkahelyi körülményekből, elmegy máshova. Hogyan lehet megtartani hát a munkaerőt? Mindenképpen többel, mint pusztán fizetésemeléssel. Mert a lojalitás és a felmondás is ösztönös, zsigeri szinten működik.
Egérre vagy antilopra vadászol?

Egérre vagy antilopra vadászol? 

Ha valami nem megy nekünk könnyen, nem vagyunk benne különösebben jók, csak akkor érdemes erre időt szánnunk, ha fejlődni akarunk benne. A 80-20-as szabály segít azonosítani a gyengeségeinket. Szántó Péter friss vlogjában magára is alkalmazza ezt a módszert.
Az értékteremtés szimfóniája

Az értékteremtés szimfóniája 

Mi lesz, ha melléfogunk, vagy ha rossz ütemben mozdulunk és megbomlik az oly nagy műgonddal megtervezett harmónia? Lesz-e lehetőségünk javítani, vagy az eddig befektetett munka kárba vész?
Öt fontos tanulság minden kkv-vezetőnek

Öt fontos tanulság minden kkv-vezetőnek 

Az egyszerűen nem mehet tovább, hogy a munkatársak a cégnél mindent kockás füzetekben vezetnek, és ha bárki elmegy szabadságra, akkor az ügyei teljesen leállnak – hívta fel a figyelmet Szalai Gergely, a Resultator Kft. egyik alapítója.
Occam borotvahabja: először egyszerűsíts

Occam borotvahabja: először egyszerűsíts 

Az Occam borotvájaként ismert filozófiai elv populáris megfogalmazása szerint, ha egy jelenségre több magyarázat lehetséges, akkor azok közül a legegyszerűbbet érdemes választani. A helyes döntés feltétele, hogy „leborotváljuk”, azaz eltávolítsuk a magyarázatok feltételezéseit, a tényekkel nem alátámasztható elemeit. Ez a gondolkodásmód a vállalkozások működésfejlesztése szempontjából is fontos üzenetet hordoz: mielőtt jelentős összegeket költünk fejlesztésekre, a sokszor megváltóként várt bonyolult berendezések vagy informatikai alkalmazások beszerzésére, egyszerűsítsünk a feladatvégzés módján. Vágjuk le a fölösleges részeket, amelyek megnehezítik a mindennapi munkát. A következőkben az ezt megkönnyítő „borotvahabról” szólunk röviden.
Hogyan lehet a céged pazarlóból pazar?

Hogyan lehet a céged pazarlóból pazar? 

A jól működő vállalkozások egyik ismérve, hogy igyekeznek minimalizálni az erőforrásaik pazarlását, azaz nem végeznek felesleges munkát, nem vásárolnak szükségtelen dolgokat, és nem gyártanak az eladhatónál több terméket. Ezzel szemben gyakran tékozlóan bánunk az idővel és a pénzzel. Szándékainkkal ellentétben selejtet állítunk elő, jelentős raktárkészletet tartunk fenn, felesleges feladatokat végzünk, és nem használjuk ki megfelelően munkatársaink idejét és tudását. A Resultator Kft. fekete öves szakértőjének segítségével adunk néhány gyakorlati tanácsot, hogy tehetjük pazarlóból pazarrá a vállalkozásunkat.
Folyamatban gondolkodni – szükséges vagy opcionális?

Folyamatban gondolkodni – szükséges vagy opcionális? 

Szakértőnk korábbi cikkeiben röviden bemutattuk az üzleti folyamatokat, illetve néhány lehetséges alkalmazásukat. Most arra is rávilágítunk, hogy miért szükséges és hasznos, ha cégünk működését üzleti folyamatok mentén gondolkodva szervezzük, és e szemléletet az egész szervezetben elterjesztjük.

Ki korán kel, korán hal: engedni kéne a kései munkakezdést? 

Az éjszakai baglyok, akik szeretnek inkább sokáig fennmaradni és későn kelni, nagyon eséllyel halnak meg hamarabb, mint azok, akiknek természetes hajlamuk van a korai kelésre. Lehet, hogy a munkáltatóknak engedniük kellene a későbbi munkakezdést az ilyen emberek számára?

Elégedettség: túl a fizetésen 

A humán erőforrás egyik legalapvetőbb kérdése: kinek mennyit fizessek, mennyit ér nekem a munkája? A kérdés, amit a vezetők szeretnek minél gyorsabban letudni toborzás és kiválasztás alkalmával, hogy aztán évente egyszer (jó esetben) előkerüljön a fizetésemelés során. Vajon egyedül a fizetés teszi motiválttá és hosszútávon elkötelezetté a kollégákat?

Üzleti folyamatok: ott vannak minden vállalkozásban 

Előző, üzleti folyamatokról és hatékonyságról szóló cikkünk olvasása után - illetve ideális esetben akár anélkül is, - joggal merülhet fel a kérdés: az én cégemben is vannak üzleti folyamatok? Mik ezek, és hogyan tudom kezelni őket? Szakértőink segítségével sorra vesszük, milyen üzleti folyamatok fordulnak elő minden vállalkozásban és lássunk néhány ötletet arra, hogy hogyan azonosítsuk értelmezzük ezeket!

Miért termel többet egy német cég, mint egy magyar? 

Nemcsak az értékesítés, vagy a marketing területén tehetünk azért, hogy cégünk felvegye a versenyt a konkurenciával, az üzleti folyamatainkat, a vállalat működését is átláthatóbbá, költséghatékonyabbá kell tennünk. Most induló cikksorozatunkban szakértőink ehhez adnak tanácsokat.

Hat tipp családi vállalkozás fejlesztéséhez 

A családi cégek számára is fontos a szervezetfejlesztés. A tudatosan menedzselt változáshoz konkrét kiindulási pont, célok és időszakos mérföldkövek kitűzését javasolták a szakemberek a K&H-ban szervezett családi vállalatok találkozóján.

Nem hatékony az ellátási lánc a vállalatok többségénél 

A vállalkozások fele úgy gondolja, hogy az ellátásilánc-stratégiájuk már elévült és nem igazodik a jövő üzleti igényeihez, pedig az ellátási lánc fejlesztésére szánt megfelelő befektetések már 2-4 év alatt is megtérülhetnek, 15-25 százalékos haszonnal – olvasható a Roland Berger Ellátásilánc-tervezés 4.0 című tanulmányában.

Új trend az építésben, hatékonyság a kivitelezésben 

Az építőiparban egyre gyakrabban nyer értelmet az idő pénz közhely, különösen, ha a határidő szorít vagy kevés az ember, ahogy mostanában. Ebben a helyzetben melyik beruházót, kivitelezőt hagy hidegen egy olyan megoldás, amellyel akár 20-30% költségmegtakarítás érhető el, vagy egy hónappal rövidülhet a kivitelezési idő. Ezeket az előnyöket az előregyártott vasbeton építőelemek, kéregfalak, födémek alkalmazása kínálja.

Kultúrafüggő a digitalizáció sikere 

Csak a megfelelő vállalati kultúrába épülő informatikai eszközök és megoldások képesek a termelékenység hajtóerejévé válni – ez a legfontosabb tanulsága annak a nemzetközi kutatásnak, amelyet a Microsoft készített a digitális átmenet és az üzletfejlesztés összefüggéseiről. A felmérés magyar vonatkozású eredménye, hogy hatalmas tartalékok vannak abban, hogyan javítsunk a hatékonyságon fejlett digitális kultúrával.

Szennyezők a munkahelyen 

Mi a közös az OSB-lapban, a galambürülékben és a szellőzővezetékben? Az Országos Közegészségügyi Intézet esettanulmányai alapján az, hogy mindegyik komoly egészségügyi kockázatot jelenthet a munkavállalókra nézve. A jó minőségű irodai levegő tíz százalékkal is növelheti a vállalat termelékenységét, és fontos szerepet játszik a munkaerő megtartásában – derült ki a Laboratorium.hu közleményéből.

Munkaerőhiány = a hiányzó emberi kapacitás 

A munkaerőhiány és következményeinek témájával kapcsolatban végre többet is olvashatunk, mint a foglalkoztatási adatokat unalomig elemző, a béremeléseket méltató, azok nagyságrendjét tizedes nagyságrendig számolgató, klónozott cikkek áradatát. Úgy tűnik, hogy túllendülve a még mindig emelkedő átlagbérek keltette hurráoptimizmuson, kezd megjelenni az igény a munkaerőhiány generálta problémákra érdemi megoldást nyújtó, jövőbemutató válaszokra.

A munkavállaló nem hülye, legyünk vele őszinték 

Tavaly év végén, illetve ez év elején elképesztő szájkarate verseny zajlott le a 2019-re várható béremelések tekintetében. Pedig komoly felelősség terheli mindazokat, akik a témával kapcsolatban valamit állítanak, véleményt mondanak, értékelnek, elemeznek, vagy éppen következtetést vonnak le.

Ki nézhet munka után az automatizálás miatt? 

Az automatizálás a munkahelyek átlagosan mindössze 3 százalékát veszélyezteti a 2020-as évek elejére, az évtized végére azonban ez az arány csaknem 20 százalékra nő, a 2030-as évek közepére pedig 30 százalék körüli lehet – derült ki a PwC 29 országot vizsgáló tanulmányából.

Fenntartható flotta nyolc egyszerű lépésben 

Napjainkban a környezetvédelem terén egyre nagyobb a tudatosság, ennek a trendnek pedig a vállalatok számára is komoly jelentősége van. Nyolc egyszerű lépésben megmutatjuk, hogyan tehetik fenntarthatóvá céges flottájukat.

Jövőre már nem lesz béremelés 

Olyan mértékű és automatikus béremelések 2019-ben már biztosan nem várhatók, mint amilyenek az elmúlt években – beleértve az ideit is – munkavállalói oldalról kezdtek megszokottá válni. Ennek egyszerű és igen rövid magyarázata a következő: a cégeknek nem lesz miből emelni. Ha mégis sor kerül nagyobb és átfogó mértékű béremelésekre, azok már biztosan nem a jelenlegi költségstruktúrák keretében történnek meg.

Hat plusz egy lehetőség a munkaerőhiány megoldására 

A munkaerőhiány az elsődleges az üzleti kockázatok között a vállalkozások szerint. Vannak azonban a cégek kezében is lehetőségek a fluktuáció csökkentésére és az utánpótlásra. Szakértőnk segítségével bemutatjuk ezeket!

Demján Sándor nagyon meg fog lepődni 

Az elmúlt hetekben Demján Sándornak, mint a Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) elnökének teljesen felesleges volt beleszaladni a közszféra leépítésével kapcsolatos ötletei miatt kapott pofonokba, amelyekért ráadásul házhoz ment. Mert bár az alapgondolat, miszerint több százezer munkahely megszüntetése a közszférában megoldást jelentene a munkaerőhiányra, jó kiindulási pont, azért annál, ahogyan a VOSZ elnöke tette, szofisztikáltabban kellett volna a problémakört megközelíteni. Mivel azonban ez nem sikerült, azóta is záporoznak rá a pofonok, pedig egy kis stratégiával és kifinomultabb kommunikációval mindez elkerülhető lett volna.

A versenyképesség kulcsa: a hatékonyság 

A vállalatok sikere, vagy épp problémáinak forrása a hatékony eszközfelhasználásban rejlik. A cégek negyedének okoz nehézséget, hogy optimalizálja eszközfelhasználását, pedig ez akár háromszoros hasznot is hajthat. A vállalatok 38 százaléka az optimista várakozások miatt túlságosan sokat költ eszközeire, veszélyeztetve ezzel eredményességét. A Roland Berger szakértői legújabb kutatásukban azt mutatják be, hogy egy vállalat négy fő stratégiai területen is képes tenni azért, hogy hatékonyabb legyen az eszközkihasználtsága.

Az irodista buszt vezessen, a nővérke pedig operáljon? 

Egy vezetőnek feladata, sőt kötelessége, hogy a cég életében felmerülő problémákra megoldást találjon. Az igazán jó vezető alkalmassága leginkább a válságos időkben mutatkozik meg, mivel az ilyen helyzetek nem hogy blokkolják vagy bénítják döntéseiben, hanem éppen ellenkezőleg, inspirálják, kreatívabbá teszik gondolkodását. A napokban a fővárosi közlekedési vállalat vezetősége mutatta meg, hogy a globális munkaerőhiány okozta krízishelyzet hogyan is kezelhető kreatív megoldásokkal. A hír mindenki számára ismert: akkora a sofőrhiány, hogy irodai dolgozókat terveznek beültetni a volán mögé.

Hatékonyságnövelésre koncentrálnak az agrárcégek 

A hazai agrárium számára a költségcsökkentés a termelékenység javításának elsődleges eszköze. Jelenleg a mezőgazdasági cégek közel fele használ valamilyen hatékonyságnövelő eszközt, és a következő három évben az agrárium harmada készül ilyen jellegű beruházásra – derül ki a K&H agrár felméréséből.

Kell egy hobbi 

Elgondolkodtató, hogy a világ legnagyobb üzletembereinek, üzletasszonyainak hogyan lehet idejük furcsa vagy kevésbé furcsa kedvteléseikre. Bill Gates állítólag mindennap olvas – önnek mikor jutott utoljára ideje egy jó könyvre? Richard Branson rendszeresen posztol képeket a közösségi médiában arról, hogy éppen hol szörfözik – ön mikor volt utoljára szabadságon?

Többet ad a design, mint hinnénk 

A vállalatok sikeres működésének alapvető feltétele a hatékonyság és a versenyképesség megőrzése, növelése. Ennek ellenére sokan nem gondolnak bele, hogy a munkavállalók tevékenységét az adott munkahely pszichológiája és berendezése is befolyásolja. Az innovatív irodaszer márkaként ismert Leitz legutóbbi tanulmánya szerint a vállalatok egyre gyakrabban kérik ki környezetpszichológusok tanácsát és kérdeznek meg viselkedési közgazdászokat arról, hogyan hat az irodai design a hangulatra és a teljesítményre, illetve milyen szempontok alapján is kellene kialakítani azokat a tereket, ahol maga a munkavégzés történik.

Simuljon rendszerbe az új munkatárs! 

A munkaerő felvétel és az új munkatárs céges rendszerbe való beillesztése a legtöbb kis cégnél kevéssé szabályozott, így rengeteg energiát és így pénzt felemésztő folyamat. Pedig itt is sok mindent automatizálhatnánk.

A weblap tehet róla, ha nem megy az üzlet? 

A weboldal dizájn egyik legfontosabb célja egy vállalkozás számára, hogy a látogatókat vásárlókká konvertálja. Nem több szépségről, hanem több eladásról van szó.

Kétszer ennyit kell termelnünk 2050-re, hogy mindenkinek jusson 

2050-re a globális lakosságszám valószínűleg megközelíti majd a 10 milliárd főt. Még visszafogott gazdasági növekedés mellett is ez azt jelenti, hogy a mezőgazdasági termények iránti kereslet 50%-kal nő. A FAO tanulmánya szerint lehetséges ennyit termelni, csak másképp kellene, mint ahogy most csináljuk.

Kell a támogatás, de nem bárkitől 

Egyre több vezető ismeri fel, hogy olykor valóban neki is szüksége van segítségre. A coaching egyre inkább elfogadottá válik. Lassan a probléma ahelyett, hogy hol találjunk segítséget, sokkal inkább az, hogy hogyan válasszunk a lehetséges coachok közül.

Így ne fecséreljük el az időnket munka közben 

A leghatékonyabb munkavállalók ahhoz értenek, hogy minimális időráfordítással végezzék el maximális színvonalon a munkájukat. Lehetséges ez? Mi a titkuk?

Nem lecseréli, feljavítja a régit az ipar 4.0 

Nem olyan mitikus dolog az ipar 4.0, mint ahogy sajnos sokszor hajlamosak vagyunk gondolni rá – hangzott el az IVSZ konferenciáján. Valójában csak arról van szó, hogy elkezdjük végre használni az adatokat.

Kevés már a fiataloknak a csocsóasztal 

Hamarosan az Y generáció uralkodik a munkahelyeken. Nekik kell kedvezni, ha versenyképes kollégákat szeretnénk megszerezni és megtartani. A közhiedelem szerint a kulcs a csocsóasztal, valójában viszont bevonásra, felelősségre és jövőképre van szükség.

Így lehet hatékony a munkanapja 

Minden vállalkozónak és cégvezetőnek megvannak a maga sajátos kis szokásai, amelyekkel nemcsak hatékonyabbá teszi munkanapját, de hosszabb távon is meg tudja őrzi motiváltságát. Mutatjuk a legjobb tippeket!

Miért kéne még a sorban állást is megtervezni? 

Pár éve jelent meg a service design kifejezés, most viszont már szinte a csapból is folyik. De mire jó ez az egész? A téma szakértője, Csernátony Fanni, a Cellux Csoport tagja mesélt róla.

6 lépés a nyereség növelése felé 

Sok kisvállalkozás számára gond, hogy hiába a rengeteg munka, a nyereség mégis elmarad a várttól. Az alábbi tippek segíthetnek, hogy javuljon a helyzet, sőt, még a céget is vonzóbbá tehetjük.

Van gond, de lenne megoldás is az építőiparban 

Habár a magyar építőipari vállalkozások és a foglalkoztatottak Európa legkevésbé hatékony termelői, számos módszerrel javíthatóak a számok. A legkomolyabb probléma a szektorban a munkaerőhiány – erősítették meg a Magasépítés 2017 konferencián felszólaló szakértők.

Nyílnak a tulipánok, lassulnak az agyak? 

A tavasz számos kellemes része mellett tény, hogy ilyenkorra fogyasztjuk el az utolsó energiáinkat is. Adunk pár tippet, hogy hogyan vészeljük át azokat a heteket, amikor leginkább ólomkatonának érezzük magunkat.

Nem a főnökök húzzák a digitális átállást 

A vállalatok számára a technológiai beruházási lehetőségek egyre szélesebb köre érhető el, az azonban, hogy ezek a beruházások megfelelően hasznosulnak-e, továbbra is általános probléma, amelyet az elmúlt évtizedben nem sikerült enyhíteni - derül ki a PwC Digitális IQ felmérésből.

Így kezelik gigantikus e-mail-forgalmukat a világsikerű üzletemberek 

Van, aki egyáltalán nem engedi a belső levelezést a kollégák között, más a saját munkaóráiban nem foglalkozik velük, van aki néhány évente kitöröl mindent, ha már nagyon el van havazva. Bevált módszerek olyan moguloktól, akik tényleg tudják, miről beszélnek.

Akár negyven százalékkal többet termel az egészséges munkaerő 

Nemzetgazdasági szinten több száz, akár ezermilliárd forintos értéket képviselhet az egészségügyi innováció és az ebből adódó hatékonyságjavulás, illetve kedvezőbb népegészségügyi helyzet Magyarországon.

Digitális készségek nélkül ma már nincs siker 

Big data, adatelemzés, vagyis digitális fejlődés nélkül ma már nincs siker. Az informatika kihagyhatatlan elem, bármely szektorban mozgunk is.

Az üzleti célt mérjük, ne a kattintást! 

Az online térben minden mérhető, ezért valóságos adatmámorban égnek a cégek. Csak éppen az felejtődik el sokszor, hogy megtaláljuk, mi is az, amit valójában mérni kéne ahhoz, hogy megalapozott döntést hozhassunk például a marketing büdzsét illetően.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Mindig az ember a leggyengébb láncszem a kibervédelemben

Mindig az ember a leggyengébb láncszem a kibervédelemben 

Kétféle ember, és kétféle cég van: akit már meghekkeltek, és akit meg fognak.
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Munkatársakat keresünk!

Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk.

Részletek

Pénzszerzés

Külföldi piacra lépne a cége? Itt a lehetőség

Külföldi piacra lépne a cége? Itt a lehetőség  

 A Nemzeti Innovációs Ügynökség április 26-án induló XPAND programja a külföldi piacszerzésben segíti az innovatív magyar vállalkozásokat.

Gazdaság

Lassan 300 ezer forint az átlagos bérleti díj Budapesten

Lassan 300 ezer forint az átlagos bérleti díj Budapesten  

A fővárosban 1,8, országos átlagban pedig 0,8 százalékkal nőttek az átlagos lakbérek márciusban.

Infokom

Hol tartanak a cégek a digitalizációban?

Hol tartanak a cégek a digitalizációban? 

A Digiméter negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások digitalizációjának szintjét.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo