Németországban törvényt hoznak a közösségi autómegosztó szolgáltatások támogatásáról, a szövetségi kormány tervezete alapján a szolgáltatók autói ingyenesen parkolhatnának, de meg kell felelniük bizonyos környezetvédelmi normáknak.

Németországban törvényt hoznak a közösségi autómegosztó szolgáltatások támogatásáról, a szövetségi kormány tervezete alapján a szolgáltatók autói ingyenesen parkolhatnának, de meg kell felelniük bizonyos környezetvédelmi normáknak.
Az amszterdami Startup Fest Europe-on tartott beszédéből kihagyott minden utalást az Uber elleni taxistiltakozásokról és a P2P-közlekedés jogi nehézségeiről. Inkább motivációs beszédet adott arról, hogyan legyen az ember jó vállalkozó. Mindezt az Uberrel és önéletrajzi vonatkozásokkal színesítve. Azt is megtudtuk, hogy mi az amerikai kiejtése az Uber szónak: ú-bőr.
Az autómegosztó – úgynevezett carsharing vagy drivesharing – szolgáltatások rohamos terjedése 10-15 éven belül teljesen megváltoztatja a globális és hazai autóhasználatot. A szemléletbeli váltás az autógyártók és a lízingcégek számára is lehetőségeket tartogat pozícióik megerősítésére.
A magányos ISIS-terrorista, a biztonságos életkörülményeket kereső migráns, a lakását bérbe adó vagy a kocsiját megosztó polgár ugyanazon spektrum más-más pontjain húzódnak meg. A P2P új techarzenálja forradalmasítja a gazdaságot, a társadalmat és a magánéletünket.
Látványos és érzelmektől fűtött demonstrációval tiltakoznak az Uber közösségi autómegosztó terjedése ellen a budapesti taxisok. A taxirendelet hatálya alatt működő fuvarozók az applikáció betiltását követelik. Testközelből láthatjuk, a közösségi gazdaság térnyerése éppúgy veszteseket is “termel”, mint minden átalakulás.
Az utasok jelenlétében körültekintőbbek a sofőrök és biztonságosabb a személyautóval való utazás. A telekocsizó autósok körültekintőbb vezetési szokásokat alakítanak ki, jobban betartják a sebességhatárt, és az utasértékelési rendszer miatt is felelősségteljesebben vezetnek.
Egyelőre csak Budapesten működik carsharingrendszer a kelet-közép-európai országok közül, de Magyarországtól keletre sem biztató a helyzet – derül ki Magyarország piacvezető carsharing-szolgáltatója, az Avalon CarSharing régiós körképéből. A visegrádi négyek közül Lengyelországban várhatóan jövőre jelenik meg az első közösségi autós rendszer, a környező országok közül pedig jelenleg csak Bécsben állnak rendelkezésre közösségi autók.
Havi 150 ezer forintnál is többe kerülhet egy új, alsó-középkategóriás autó fenntartása annak, aki parkolóhelyet bérel, casco biztosítással rendelkezik, és éves szinten 10 ezer kilométernyit autózik.
Kisvállalkozóként nem is gondolhatunk arra, hogy egy egész autó flotta segítse a munkát – jó, ha egy autó rendelkezésre áll. Legalábbis így volt ez eddig, most azonban a megosztás gazdasága lehetővé teszi, hogy szükség esetén kis városi, de ha kell, akár egy kisteherautó álljon az üzlet rendelkezésére.
Bár a dráguló üzemanyagárak folyamatosan a közbeszéd részét képzik, amikor útra kelünk, nem szoktuk az autózás teljes költségét figyelembe venni, nem gondolunk a szervizköltségekre, a gépjárműadóra, vagy akár a kötelező biztosítás anyagi vonzatára.
A cégek már a hazai közösségi autózás első évében felismerték a CarSharingben rejlő költség- és időhatékonysági lehetőségeket, de az utóbbi időszakban érezhetően nőtt a közösségi autózásra fogékony magánfelhasználók száma is.
Eddig is kemény ellenállás fogadta a taxizást teljesen új alapokra helyező Ubert, a frissen bejelentett adatok pedig várhatóan még jobban kiélezik a vitát a startup körül, hiszen a cég vezetője szerint világszinten, naponta ötvenezer állást teremtenek.
Miközben nálunk hamarosan beindul a BuBi, Németországban egyre népszerűbb a nagyvárosi közösségi kerékpárkölcsönző rendszerekhez hasonlóan működő autómegosztás. Az úgynevezett „carsharing” használóinak száma tavaly csaknem megduplázódott a Zöld8 összeállítása szerint.