A magyarországi szüléssel való elégedettséget, benne különösen a hálapénz szerepét vizsgálták társadalmi és demográfiai tényezők szerint a Budapesti Corvinus Egyetem kutatói 2024 februárja és áprilisa között a magyar felnőtt lakosság reprezentatív mintáján, több mint 1500 ember megkérdezésével. Udvari Orsolya és Szalma Ivett tanulmánya a BMC Pregnancy and Childbirth folyóiratban jelent meg idén áprilisban.
Az eredmények alapján a nők elégedetlenebbek a szüléssel, mint a férfiak. A gyermekük születése kapcsán tapasztalt egészségügyi ellátással elégedetlen nők aránya 13,8 százalék, míg a férfiaknál ez az arány mintegy a fele: 6,1 százalék. A magasabb iskolai végzettségűek, a pénzügyi nehézségekkel küzdők, illetve azok, akik a 2020-as egészségügyi jogszabályváltozás után szültek, szintén lényegesen elégedetlenebbek voltak ellátásukkal.
A válaszadók túlnyomórészt az anyagi tényezőket tartják fontosnak az egyéb kompetenciákkal (pl. kommunikáció) szemben, ha jobb szülészeti ellátáshoz szeretnének jutni. Csaknem 78 százalékuk véli úgy, hogy választott orvos esetében jobb ellátásban részesülnek az érintettek, 72 százalékuk látja a hálapénzt jobb ellátáshoz vezető tényezőnek, ezt követik azok, akik szerint a jobb anyagi helyzetben lévő személyek magasabb minőségű ellátást kapnak (68 százalék).
A megkérdezettek 60 százaléka gondolja úgy, hogy a kórházi rendszer megfelelő ismerete és a hatékony kommunikáció valamelyest vagy jelentősen jobb ellátást eredményezhet, 55 százalékuk a hozzátartozók jelenlétét is a jobb ellátást elősegítő tényezők közé sorolja. Az ellátás minőségét legkevésbé befolyásoló tényezőnek az etnikai hátteret tartják, ezt a válaszadók tizede jelölte meg, ami meglepő eredmény.