Bért alig, árat annál inkább emelnek idén a vállalkozások

A Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) féléves konjunktúravizsgálata részeként több mint 2 ezer hazai vállalkozás vezetője számolt be a belföldi értékesítési árak és az exportárak várható alakulásáról, illetve a bruttó bérek múltbeli és jövőbeli változásáról.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Inflációs áremelés

Eszerint a belföldi értékesítési árak és exportárak várható alakulása a következő félévben a válaszadók 82 százaléka jelezte, hogy nőni fognak a belföldi értékesítési áraik, 4 százalékponttal többen, mint 2022 áprilisában. A vállalkozások 2005 óta egyetlen alkalommal sem számoltak ilyen magas arányban áremeléssel. A cégek legnagyobb csoportja – 38 százalékuk – az inflációval azonos mértékű áremelést prognosztizál.

A 10–49 fős és az 50–249 fős vállalatok számolnak leggyakrabban emelkedő értékesítési árakkal, míg az ágazatokat tekintve az építőipari és a kereskedelmi cégek vélekednek ugyanígy legnagyobb arányban.

A hazai vállalkozások prognózisa a belföldi értékesítési áraik következő félévben várható alakulásáról 2005. április és 2022 októbere között, százalék (Forrás: GVI 2005–2022)
A hazai vállalkozások prognózisa a belföldi értékesítési áraik következő félévben várható alakulásáról 2005. április és 2022 októbere között, százalék (Forrás: GVI 2005–2022)

Emellett a kereskedelemben kiemelkedően magas azon cégek aránya, amelyek az inflációnál nagyobb mértékű áremelést terveznek. A külföldre értékesítő vállalkozások 63 százaléka ítélte meg úgy, hogy nőni fognak az exportáraik, ami a 2005 óta vizsgált időszak legmagasabb értéke.

Mi lesz a bérekkel?

2022-ben a vállalkozások többségénél (84 százalék) nőttek a bérek. A béremelések mértéke a cégek 42 százalékánál átlagosan 10 százalék feletti volt, harmaduknál 6–10 százalékos, 9 százaléknál pedig 1–5 százalékos. 2023-ra vonatkozóan a cégek 81 százaléka jelezte, hogy béremelést hajt végre, 18 százalékuk nem tervez változtatni a béreken, 1 százalékuk pedig csökkenésre számít.

Bruttó bérek változása 2022-ben és 2023-ban, százalék (Forrás: GVI 2022)
Bruttó bérek változása 2022-ben és 2023-ban, százalék (Forrás: GVI 2022)

Amellett, hogy a béremelést tervező cégek aránya alacsonyabb 2023-ban, a vállalkozások várakozásai a béremelés mértékével kapcsolatban is elmaradnak a 2022-ben megvalósultaktól: a cégek tizede 1–5 százalékos, 47 százaléka 6–10 százalékos, míg 24 százaléka 10 százalék feletti béremelést tervez. A 2022-ben megvalósulthoz képest tehát jelentősen nőtt a 6–10 százalék közötti béremelést tervezők aránya, miközben számottevően csökkent a 10 százalék feletti béremelésben gondolkozóké.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo