Székhelyszolgáltatás piaci viszonyai IM rendelet után

2019. október 21. hétfő - 15:25 / piacesprofit.hu
  •    

A magyar székhelyszolgáltatók piaca figyelemre méltó átalakulásokon ment keresztül, mióta hatályba lépett a 2017-es IM rendelet, hiszen csak azok a székhelyszolgáltatók folytathatják tevékenységüket, akik megfelelnek a benne megfogalmazott követelményrendszernek. Kérdéseinkkel hazánk első számú székhelyszolgáltatójának, a LOGOSZ cégcsoportnak az ügyvezetőjét, Szabó Istvánt kerestük meg, hogy pontosabb képet kaphassunk a piaci viszonyokról és székhelyszolgáltatók működéséről.

Kevesen tudnánk megbecsülni, hogy mekkora is lehet a székhelyszolgáltatók piaca. Tudna, esetleg beszélni nekünk róla, hogy pontosabb képet kaphassunk?

Reprezentatív felmérés hiányában sajnos nem tudok pontos számot mondani, hogy hányan vesznek igénybe Magyarországon székhelyszolgáltatást. Bizonyos adatok alapján lehet becsléseket tenni a piac méreteire vonatkozóan. Hazánkban évente mintegy 25 000 céget alapítanak, bár az elmúlt években megfigyelhető tendencia, hogy több cég szűnik meg, mint amennyi alapul. A számolást nehezebbé teszi, hogy nem mindenki vesz igénybe székhelyszolgáltatást, mivel székhely saját ingatlanba is bejelenthető.

Ha jól értem, akkor nem is tudható pontosan, hogy mekkora a LOGOSZ részesedése ezen a piacon?

Sajnos pontos számot valóban nem tudok mondani, de a tények magukért beszélnek. A LOGOSZ cégcsoport országosan 20 irodával rendelkezik, és több mint 10 400 aktív ügyfelünk van. Tudomásunk szerint ez példa nélküli a magyar székhelyszolgáltatók piacán. Ügyfeleink elégedettségét mutatja, hogy sok cég már 6-8 éve nálunk székel és számos olyan is van közöttük, akik több száz milliós éves árbevétellel rendelkeznek.

Mennyire lehetnek biztosak abban, hogy a jelenlegi ügyfélszám hosszú távon megmarad? Mennyi időre kötnek a cégekkel székhelyszerződést?

Törvényi előírás, hogy székhelyszerződés csak határozatlan időre köthető, természetesen ezt mi is betartjuk. Bizonyos szempontból valóban kockázatos a székhelyszolgáltató piac, hiszen amikor egy cég megalapul és székhelyszerződést köt velünk, akkor még nem tudhatjuk előre, hogy az adott cég mennyi ideig fog tevékenykedni és lesz működőképes. Ez általánosan megfigyelhető probléma és nem csak a nálunk alapult cégeket érinti. Bizakodóak vagyunk, hogy a következő években sikerül a meglévő ügyfélszámunkat fenntartani illetve tovább növelni. Egyrészt elmondható, hogy számos „törzsügyfelünk” van, akik, ahogy előbb már említettem, már 6-8 éve nálunk székelnek. Másrészt pedig az elmúlt években sok olyan törvényi rendelet lépett hatályba és pályázat került kiírásra, ami segíti a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások fennmaradását és erősödését.

Milyen fontos versenytényezők vannak a székhelyszolgáltatás piacán? Mennyire éles az árverseny?

Sok tényező szerepet játszik a székhelyszolgáltatás piacán, de az ár sem elhanyagolható. A LOGOSZ cégcsoport ár-érték arányt tekintve előkelő helyet foglal el a székhelyszolgáltatók sorában. Az ár sokszor ez első, és sajnos néha az egyetlen dolog, amit sok ember megnéz, amikor szolgáltatást igénybe szeretne venni. Ha az ember székhelyszolgáltatót keres fontos az áron kívül más szempontokat is figyelembe venni, például azt, hogy a cég kielégítse a személyes igényeinket, megbízható legyen, és folyamatosan figyelemmel kövesse a rá vonatkozó aktuális törvényi szabályozásokat és megfeleljen ezeknek. A legutóbbi módosítás, ami jelentősen átrendezte a székhelyszolgáltatók piacát, a 2017-től hatályos 7/2017. (VI. 1.) IM rendelet. Voltak székhelyszolgáltatók, akik nem tudtak megfelelni a szigorított feltételeknek és be kellett fejezni tevékenységüket. A LOGOSZ cégcsoportnál kiemelt figyelmet fordítunk az aktuális törvényi szabályozásoknak való megfelelésre.

Azt már említette, hogy a LOGOSZ cégcsoport igen kedvező ár-értékarányban és megfelel a törvényi követelményeknek is. Ön szerint ezek miatt sikerült megelőzni a konkurenciát?

A LOGOSZ cégcsoport igazi és talán legnagyobb előnye, hogy minden, amire egy cégvezetőnek szüksége lehet és, amit cégügyeivel kapcsolatosan el kell intéznie, az megtalálható nálunk egy helyen. Ezt tükrözi a szlogenünk is: „LOGOSZ minden, ami cégügy”. Irodáinkban közel 80 szaktudással rendelkező kolléga nyújt segítséget ügyfeleinknek cégalapítást, cégmódosítást, cég adás-vételt, székhelyszolgáltatást, bélyegző rendelést, könyvelést, kézbesítési megbízást és jogi problémákat érintő kérdésekben. Egy partnercégünkön keresztül folytatunk a kézbesítési megbízást és egy ügyvédi irodával együttműködve végezzük el a cégalapítással kapcsolatos teendőket.

Hogyan tartják a kapcsolatot azokkal a cégvezetőkkel, akik Önöket választották és székhelyszerződést kötöttek?

Minden ügyféllel a szerződésben meghatározott módokon tartjuk a kapcsolatot. Ez általában postai úton, email-en, sms-ben vagy telefonon történik. Felhatalmazás esetében pedig beszkennelve továbbítjuk az ügyfeleknek a küldemények tartalmát, hogy megkönnyítsük mindennapjaikat és ne kelljen mindig alkalommal bejönniük az irodába. Természetesen van lehetőség a személyes kapcsolattartásra is irodáinkban hétköznaponként 8 és 17 óra között.

Tevékenységük során gyakran kerülnek kapcsolatba a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal. Velük jó kapcsolatot ápolnak?

Ügyfeleink képviselőiként törekszünk arra, hogy együttműködjünk a hatóságokkal és a NAV ellenőreivel. A székhelyen rendelkezésre tartjuk a törvényileg előírt dokumentumokat és nyugodt környezetet igyekszünk biztosítani az esetleges ellenőrzések idejére, hogy a hatósági ellenőrök gyorsan és gördülékenyen tudjanak haladni munkájukkal.

Sok cég azért vesz igénybe székhelyszolgáltatót, hogy elbújhasson a hatósági ellenőrzések elől. A székhelyszolgáltatóknak lehet, illetőleg kell ez ellen küzdeniük vagy erre figyelniük?

Vannak, akik valóban azért választanak székhelyszolgáltatót, hogy könnyebben elbújhassanak az ügyfélpanaszok elöl, esetleg késleltessék a hatósági felelősségre vonást. Teljesen elrejtőzni az ellenőrzés és a felelősségre vonás elől nem lehet a székhelyszolgáltatónál sem, hiszen az ügyvezető elérhetőségét és törvényileg előírt dokumentumokat itt is rendelkezésre kell tartani, csakúgy, mint egy saját tulajdonú ingatlanba bejelentetett székhelyen. A székhelyszolgáltatóknak nem feladata a cégek működésének monitorozása. Ennek ellenére a LOGOSZ cégcsoportnál figyelünk arra, hogy ha alapos gyanú merül fel egy cég törvénytelen működésével kapcsolatban, például gyanúsan sok hatósági ellenőrzést kap vagy rengeteg ügyfélpanasz érkezik, akkor a gyanú beigazolódása esetén a szerződésben leírtaknak megfelelően felbontjuk a szerződést a céggel és kijelentjük a székhelyüket irodánkból.

Vannak cégtemetők, akik székhelyszolgáltatóként hirdetik magukat és ez rossz hatással van a székhelyszolgáltatók megítélésére. Lehet valahogy védekezni ezek ellen?

Az utóbbi időben hozott törvényi változtatások pozitív hatással voltak a székhelyszolgáltatók piacára és elindítottak egy tisztulási folyamatot. A LOGOSZ cégcsoportnál többségben vannak az aktív és működő cégek, de a hatalmas ügyfélszám miatt lehetséges, hogy a nálunk székelő cégek között is vannak olyanok, akik például csak az ügyfélpanaszok elől szeretnének elbújni. A rendszerünk úgy van kialakítva, hogy az ilyen cégek nem tudnak hosszú ideig nálunk maradni.

Köszönjük a beszélgetést!

(x)