Minőség, árazás és hitelesség: 25 éves a Hama

2018. május 14. hétfő - 09:00 / Promóció
  •    

A trendi, hightech kiegészítőket gyártó Hama 95 éves múltra tekint vissza a német piacon, a hazai leányvállalat pedig idén májusban ünnepli 25 éves születésnapját. A jubileum kapcsán Prohászka Ottóval, a cég ügyvezetőjével beszélgettünk a rendszerváltás után nem sokkal alapított cég sikere mögött meghúzódó stratégiáról.

1923-ban, Drezdában Martin Hanke, egy fiatal fényképész egyszemélyes vállalkozást alapított: fényképészeti kiegészítőket és a fényképek előhívásához szükséges felszereléseket gyártott manufakturális módon. Az azóta a világ egyik legnagyobb kiegészítőket forgalmazó vállalatává fejlődött cégcsoport a mai napig családi kézben van, jelenleg a harmadik generáció vezeti.

A termékportfólió a második világháborút követően bővült jelentősen, a szórakoztató elektronikai cikkek fejlődésével párhuzamosan. Megjelent a rádió, a televízió, és előbb-utóbb szükség lett kábelekre, antennára, távirányítóra és így tovább. Az elmúlt húsz évben a számítástechnika és a telekommunikáció gyors fejlődése folyamatosan lehetőséget adott, hogy a Hama újabb és újabb termékekkel bővítse a kínálatát. 1993-ban, amikor a cég megalapította a magyar leányvállalatot, már három üzemben állítottak elő kiegészítőket.

Prohászka Ottó, ügyvezető igazgató - Kép. PP, Fotó: Bánkuti András

Prohászka Ottó, ügyvezető igazgató – Kép. PP, Fotó: Bánkuti András

Hogyan indult a hazai cég?

– A nyolcvanas évek közepén kezdett el a vállalat terjeszkedni a nemzetközi piacokon. Először Franciaországban, majd Csehországban és 1993 májusában Magyarországon is megalapították a száz százalékban német tulajdonban lévő leányvállalatot. Az első évben egy lakásban működtünk négy emberrel, a forgalmunk ötvenmillió forint körül volt. A 90-es évek közepén, a nagy áruházláncok megjelenésével nagyot változott a hazai piac, és a mi fejlődésünk is lendületet kapott. Ma az alkalmazottaink száma eléri az ötven főt, a forgalmunk pedig az ötmilliárd forintot.

Mi áll a siker hátterében?

– A sok kicsi sokra megy alapon működünk. Összesen háromezer-ötszáz termékkel foglalkozunk, amelyek között vannak nagyon értékesek, és vannak pár száz forintos árucikkek is. A mögöttünk álló német tulajdon nagyon jó hívószónak bizonyult. Ez a mai napig a minőséget és megbízhatóságot jelenti a fogyasztók számára. Ez azonban önmagában kevés lett volna a sikerhez. A cég filozófiája a személyes kapcsolatokra épül. Ez megnyilvánul házon belül – ma minden negyedik alkalmazottunk húsz éve itt dolgozik –, és kifelé, a partnereink felé is. Rendszeresen meglátogatjuk a forgalmazóinkat, nemcsak e-mailen, a számítógép mögött ülve intézzük az árurendelést, nem online ajánlatokat küldünk, hanem az élő kontaktusokat ösztönözzük. A siker másik lényeges eleme a termékportfóliónk, amelyet szabadon, a hazai piaci igényekre szabunk. A Hama tizennyolcezer cikkes kínálatából saját belátásunk szerint állítjuk össze a hazai kínálatot. Az anyavállalat nem írja elő, hogy miből mennyit kell értékesítenünk, hanem ránk van bízva, hogy a helyi körülményekhez leginkább illeszkedő modellválasztékot kínáljunk. A szó legjobb értelmében szabad kezet kapunk, amit igyekszünk az eredményességünkkel meghálálni. Ez a bizalom már huszonöt éve kitart. Szintén fontos előny számunkra, hogy egy kézből számos terméket kínálunk, kezdve a kábelektől az olvasószemüvegekig, ami a nagyobb áruházaknak kedvező struktúra: egy képviselőn keresztül számos osztály árukészletét rendezhetik flottul. Azt tapasztaljuk, hogy a pénzügyileg stabil, megbízható partnerrel, aki számos termékszegmenset lefed, szívesen dolgoznak együtt. Persze az áruk magas minősége, a reális árazás és a hitelesség nélkül, amit a Hama és a cég munkatársai képviselnek, mindezek az előnyök nem jutnának érvényre.

Mondhatnánk, hogy nem nehéz sikerre vinni azt a céget, amely a közel száz éve bizonyított német minőséget kínálja.

– Ezzel az állítással nem akarok vitatkozni. Nagyon hálásak vagyunk azért a támogatásért, amit a német központból kapunk. Ott ezerötszáz fő dolgozik, ebből százas nagyságrendben vannak azok a termékmenedzserek, akik járják a világ nagy kiállításait, és nézik, hogy milyen újdonságok jelennek meg, mi az aktuális dizájntrend, milyen új technológiai innovációk megjelenése várható a közeljövőben hardveroldalon, amihez tartozékot kell fejleszteni. A szortiment folyamatos aktualizálása hosszú folyamat, hatalmas humánerő-igénnyel. Saját minőségbiztosításunk működik Németországban, Monheimban a székhelyünkön, és Kínában is rendelkezünk egy leányvállalattal, aminek az elsődleges feladata a gyártók és a kibocsátott termékek minőségi bevizsgálása. Ez a minőség garanciája.

Előfordult nehéz periódus a hazai cég életében az elmúlt huszonöt évben?

– Nem volt jellemző. Bár a válság éveiben lassult a forgalomnövekedésünk, aggodalomra nem volt okunk. A belső tényezők – mint például a fluktuáció vagy az anyavállalat stratégiájában történő változás – sem nehezítették az életünket. Az ötven munkatársunk közel fele a raktározással, csomagolással, logisztikával, áruszállítással foglalkozik, a másik fele értékesít, és az adminisztrációs hátteret biztosítja. Eddig minden évben közel két emberrel bővültünk, ami a jelenlegi munkaerő-piaci helyzetben nem könnyű, de az elkövetkező időszakban nem is tervezünk ilyen dinamikájú létszámnövekedést. Bizonyos raktározási folyamatokat igyekszünk automatizálni, és ezáltal a meglévő munkatársaink munkáját optimalizálni.

Kép: PP, Fotó: Bánkuti András

Huszonöt éve kitart a bizalom – Kép: PP, Fotó: Bánkuti András

Mivel vonzzák a munkatársakat?

– Például azzal, hogy aki húsz éve nálunk van, az elhelyezheti a kézlenyomatát a falon. A családi légkör, a közösséghez tartozás vonzerőt jelent az embereknek. Az elmúlt időszakban sikerült megteremtenünk azt az imidzset, hogy ez stabil és jó munkahely, ahová jó csatlakozni. A partnereink évek óta ugyanazokkal az arcokkal találkoznak; így nyilván könnyebb minőségi munkatársat találni.

Fokozható tovább az eddig elért siker?

– 2014 óta érezzük a vásárlóerő-bővülés hatását, évek óta két számjegyű forgalomnövekedést érünk el stabil nyereséggel. Mivel a tulajdonosunk mostanáig egyszer sem vett ki osztalékot – ez 2018-ban lesz először –, volt forrásunk a fejlesztésekre. A növekedés dinamikája valószínűleg a következő néhány évben is kitart, de a gazdaság ciklikusan működik, előbb-utóbb bizonyára megtörik a lendület. Minket azonban az új eszközök és új technológiák visznek előre, és mivel a techfejlesztések korát éljük – néhány évente megjelenik egy újabb eszköz, mint például a közelmúltban a semmiből felbukkanó akciókamerák –, a trendre nyitott újabb fogyasztói csoportok garantálják a Hama növekedését. Annak érdekében, hogy minél többeket érjünk el, a közeljövőben szeretnénk bővíteni a hazai értékesítési csatornáinkat. Eddig a műszaki üzletláncok, szaküzletek és áruházak polcain voltunk jelen, de szeretnénk a benzinkutak, barkácsáruházak, drogériák és szupermarketek felé is nyitni.

 

Cégvezetés & irányítás
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor