Belülről kell építkezni

2012. november 15. csütörtök - 20:52 / piacesprofit.hu
  •    

Tágabban kell értelmezni a fenntartható működést az energiaspórolásnál –véli Gazsi Zoltán, a konyhakész salátákat előállító eisberg Hungary Kft. ügyvezetője. Szerinte a cégeknek ellátásbiztonságról és a belső erőforrások hatékonyabb kihasználásáról kell gondoskodniuk és gondolkodniuk.

Gazsi Zoltán

A költségek folyamatosan nőnek, amit a cégek jelentős részben nem is tudnak befolyásolni. Az adóterhek, a változó szabályozás, az idei magyar aszály, a spanyol áradások jelentette extra terhek nem kivédhetőek, maximum a mértékük csökkenthető. Az emelkedés döntő részét ugyanakkor már nem lehet a vevőkre hárítani Gazsi Zoltán szerint, mert az a jelenlegi hazai fizetőképes kereslet mellett volumencsökkenéssel járna, ami újabb problémákat vetne fel. A piaci pozíció megtartásához szükség van a nagyobb vevők megtartására, akiknél – különösen friss áru esetében – a rövid szavatosság és a nagy volumenek miatt kiemelten fontos a napi ellátás biztonsága. A magyarországi eisberg évente kétszer tart gyakorlatot az olasz és a lengyel üzemekkel az összehangolt metódus zökkenőmentes működésének tesztelésére.

Mi a helyzet az emberekkel?

– A termék minőségét a gépek, emberek és a folyamatok harmóniája határozza meg. Saláták esetében a termékspecifikáción belül változó minőségű nyersanyagot kell változó hangulatú emberekkel azonos minőségű késztermékké formálni. Ehhez különösen fontos a dolgozók motivációja, ami nélkül csak folyamatos, drága és hibákkal terhelt ellenőrzéssel tartható fenn a minőségi munka. Ha a dolgozó megérti, hogy a jó munka közös érdek, hogy az eladott termék teremti meg az ő fizetését, az eredmény nem marad el. Senki rossz napja nem csapódhat le a termékben, ezért figyelni kell az emberekre, minimalizálni a napi problémáikat. Ez egy 115 fős cégnél csak úgy valósítható meg, ha a vezetők minden szinten foglalkoznak ezzel. A tapasztalat azt mutatja, a szakemberek számára ez sokszor fejlesztendő, új területet jelent. A cég biztonsága és termelékenysége szempontjából sokat számít a munkavállalók elkötelezettsége: hogyan beszél a cégről, meddig tervez ott maradni, illetve hajlandó-e többet tenni, mint ami a feltétlenül elvárt. Ezen a területen eredményeink folyamatosan javulnak, és a dolgozói elkötelezettséget mérő AONHewitt „Magyarország Legjobb Munkahelye 2012” versenyen a termelőüzemek kategóriában az eisberg hetvenegy százalékos elkötelezettségi eredménnyel idén a második helyezést érte el.

Hogyan használhatók ki jobban a belső erőforrások?

– Három éve foglalkozunk az egyes területek precíz átvilágításával a tartalékok feltárása érdekében. Szisztematikusan kell vizsgálni, honnan származik a veszteség, emberi oldalhoz vagy géphez köthető-e. A probléma gyökere sokszor nem látszik elsőre, adatokat kell gyűjteni ahhoz, hogy tudjuk, miről van szó. Az eredményesség érdekében aztán adatokkal kell kommunikálni is: azzal, hogy „sok”, nem lehet mit kezdeni. Fontos minden hiba forrásának utánajárni, nem elég azzal lezárni, hogy hibáztunk, és legközelebb majd jobban csináljuk. Ha emberi az ok, látjuk, hogy nem kell a rendszeren változtatni. Ha rendszerhiba, lássuk, hol kell azt megtenni.

Hogy lehet megtalálni a jó megoldást?

– Fontos, hogy azt a dolgozóknak maguknak kell megtalálnia. A fegyelmezés és bónusz segíthet, de nem a leghatékonyabb eszköz a célok elérésére. Egy lehetőség a minőségi kör alakítása – mi három éve ezt alkalmazzuk. Itt három hónapon át a cég több részlegéről, több területéről jövő munkatársak közösen dolgoznak egy-egy összetett probléma megoldásán. A rendszer akkor működik, ha mindenki büszke a maga területére, de nem a többi csoporttal szemben határozza meg magát. Gyakori jelenség, hogy a csoport a nem jól megfogalmazott kritikát támadásnak véli, azzal szemben összezár, és közben eltűnik a lényeg: vádaskodással és a felelősség folyamatos áthárításával lesznek a dolgozók elfoglalva a kooperatív közös megoldások megtalálása helyett. Ez átmenetileg erősítheti a csoporton belüli összhangot, de nagyon káros a csoportok közötti együttműködés szempontjából. A csoportmunka során a probléma „gyökérokának”megtalálása és annak megoldása is a dolgozók érdeme lesz, ami sokkal hatékonyabb és fenntarthatóbb működést jelent a továbbiakban.

Kell némi türelem ehhez…

– Igazi eredményeket a szisztematikus munka hoz, nem a néhány nap alatt elért, látványosan prezentált projektek, amelyekre pár hét múlva már senki nem emlékszik. 2012-ben talán hihetetlennek hangzik, de a legtöbb megoldáshoz papír, ceruza és nyitottság, mások véleményének igazi befogadása és egyben önkritika szükséges. Az emberek gyakran szeretnek elbújni a bonyolult technika mögé, de a gyakorlatban a megoldások lényegi elemét jellemzően a kreatív, nyitott beszélgetések során találjuk meg. Lassú építkezéssel alakítható ki egy stabil, rugalmas, a változásokhoz alkalmazkodni képes rendszer.